Zeptali jsme se
Vyšlo v časopise:
Čas. čes. lék., 97, 2025, č. 3, s. 6-7
Představenstvo ČLnK se pustilo do aktualizace doporučených postupů pro poradenství a další práci v lékárnách. Už teď na komorových stránkách probíhá diskuze o jednotlivých tématech
a každý člen má možnost doporučené postupy ovlivnit. Myslíte si, že je to dobrý nápad?
Využijete takové postupy v lékárnách? Máte zájem spolupracovat na jejich obsahu?
PharmDr. Jana Barochová, lékárna Benu, Plzeň
Doporučené postupy pro konzultační činnost v lékárnách jsou pěkná a vítaná shrnutí soudobých poznatků v rámci poradenství pacientům. Když se vyskytne pacient, u kterého se zarazím, že jsem některé části znalostí ze školy pozapomněla, ráda si pak doma u kávy přečtu příslušnou kapitolu z brožované příručky (2010, 2014) nebo se dá najít i na webu Komory. Od vydání příruček tam přibyly nové články. Uběhla spousta let, myslím, že je na čase starší kapitoly podrobit kontrole a kritice, pohled na postup při léčbě jednotlivých onemocnění se mění. Je dobře, že se na tvorbě postupů spolupodílí více tvůrců, ovlivnit by je určitě měl mít možnost každý člen Komory, avšak validovat by články mělo vícero recenzentů, aby se do nich nedostaly neověřené a zavádějící informace. Poslední otázka je nejtěžší, naráží na neochotu a lenost každého z nás věnovat zbyteček volného času pro blaho všech. Kdyby mě někdo úkoloval, asi bych se hecla a doporučený postup v potu tváře sepsala. Ale sebevědomí, vystupovat v políčku recenzent, nemám.
PharmDr. Přemek Císař, Lékárna Modřínová, Třebíč
Přiznám se, že doporučené postupy nevyužívám, ale chápu, že někteří kolegové je využijí. Když jsem naposledy koukal na jeden z nich, tak měl 10 stran složitého textu. To je spousta autorem odvedené práce a jistě se dozvím řadu důležitých informací, když budu mít dostatek času. Ve většině situací však potřebuji rychlou jednostránkovou verzi, a pak teprve 10 stran vysvětlení, jako když jsme ve třetí třídě pracovali s klíčem pro určování ptáků nebo na praktikách z kontroly léčiv určovali neznámou tabletu. Má horečku? Ne. Bolí ho hlava? Ano. Svalová slabost? Ano. A břicho bolí? Ano. Tak je to zápal kosti od blbosti. Ale je možné, že takhle to potřebuji jenom já.
Často tápu zejména ve chvíli, kdy pacient přijde s hloupou škytavkou nebo když: „Vono to tak nějak bolí, někdy, a tak to jako a je to takové…“ To je každodenní gordický uzel, který se mi nedaří rozetnout. Na to jsem zatím žádný doporučený postup nenašel. Doporučený postup k nespecifickému něčemu, ten bych si nastudoval hned. Možná jen přitahuji divnou skupinu pacientů.
Asi jsem se měl na tuto otázku zeptat kolegyně v Lošticích v krásné staré lékárně hned vedle muzea tvarůžků, kde tuhle odpověď smolím.
PharmDr. Miroslav KOŠKA,
Lékárna Úrazové nemocnice v Brně
Doporučené postupy má většina odborných společností, například lékařských. Je naprosto správně, že ČLnK také vydává své doporučené postupy. A jejich aktualizace je s postupujícím časem nezbytná, vždyť vše okolo nás se mění, legislativou počínaje a odbornými zjištěními či názory konče. Považuji rovněž za správné, že mají všichni členové možnost se k materiálům vyjádřit. Přestože o různých připravených materiálech vím, připomněla mi tato anketní otázka, že se už delší dobu chystám na ně podívat. V běhu času to nestíhám a stále to odkládám. Nicméně aspoň pravidelně sleduji aktuality na našem webu a ze své pozice sleduji také řády ČLnK a manuály pro okresní sdružení. A to je současně prostor, kde s představenstvem ČLnK občas spolupracuji.
PharmDr. Jana Horáková,
Lékárna Masarykovo nám., Valašské Klobouky
Je dobře, že se neustále pracuje na aktualizaci doporučených postupů pro zajištění kontinuity zdravotní péče v souladu s legislativou. Přeci jen se čas od času něco mění, a to i v rámci přístupů a poznatků z praxe. Zjištění a zajištění vhodného doporučeného postupu pro léčbu včetně režimových, doplňkových opatření, konzultace, ověření srozumitelnosti a správnosti, a pochopení informací je pro správnou lékárenskou péči a pro klienta velmi důležité. Doporučené postupy chápu svým způsobem jako standard a dobrý odrazový můstek pro další práci a navazující služby. Probíhající interakci zúčastněných stran beru jako plus.
Mgr. Eva Bartoňová, lékárna Dr.Max, Vizovice
Za mne je každý takový materiál zpracovaný lékárníkem vždy přínosem a je super mít se v praxi o co opřít a vědět, kam nahlédnout. Pokud má dotyčný zájem o dané téma, věnuje se mu, chce přispět, případně se takto realizovat a třeba si sám tímto zopakovat nebo rozšířit vědomosti, proč ne.
Mně samotné pomáhají doporučené postupy v přípravě na zkoušku po Základním kmeni a čerpám z nich. Jsem tedy vděčná všem kolegům, kteří věnují úsilí k jejich přípravě. Zatím si ale asi nevěřím na to, abych do nich sama zasahovala. Třeba se moje sebevědomí v tomto ohledu časem změní a sama nad tím budu uvažovat.
PharmDr. Tereza Korejsová,
Nemocniční lékárna, Hradec Králové
Doporučené postupy jsou skvělá myšlenka, jak standardizovat činnosti, které běžně poskytujeme nebo je budeme v lékárnách dříve či později poskytovat. Mnohokrát jsem se zamýšlela nad otázkou, jestli by právě takové postupy neměly být tím správným (ideálně jediným) výstupem například z garantovaných kurzů organizovaných Komorou. Pacienti by se pak mohli rozhodnout, kterou lékárnu využijí například ke konzultační činnosti pouze na základě sympatií ke konkrétnímu farmaceutovi, nebo jednoduše podle umístění lékárny, nikoli podle toho, který poskytovatel nabízí tu danou službu nejlevněji.
Zpracování doporučených postupů by mohlo sloužit jako odrazový můstek k tomu, abychom jejich pomocí prostřednictvím takto sjednocených služeb sbírali data, která by následně Komora použila jako podklad při jednání s pojišťovnami o přiznání zdravotního výkonu. Tyto doporučené postupy by se posléze změnily na závazné postupy vedoucí k ohodnocení farmaceutů formou již zmiňovaného výkonu.
Toť vize do budoucna, nyní zpátky na zem. Prakticky je nesmírně složité něco takového kvalitně a detailně zpracovat. Jsem si jistá, že se mezi námi najde několik nadšenců, kteří se do toho pustí po hlavě. Kdyby měl den o několik (desítek) hodin více, ráda bych přiložila ruku k dílu. Třeba se najde nějaká nová energie z řad mladších kolegů, kteří by mohli třeba jen nastínit jakým směrem by se mohly stávající postupy up-datovat. Všehovšudy právě jich se by se zmiňované změny dotkly nejvíce.
Lucie Malotinová, lékárna Dr.Max, Na Poříčí, Praha 1
Aktualizace doporučených postupů je určitě záslužná činnost a už jen proto, že si vyžádala spoustu práce, by si zasloužila větší zviditelnění, než se jí zatím dostalo. Ke mně samotné se tato informace dostala teprve až s položenou otázkou do ankety ČČL. Jde nepochybně o krok správným směrem. Konzultaci s pacienty se určitě vyplatí mít dobře nastavenou, včetně systému vyhodnocování výsledků a jejich srozumitelného předávání. Poté, co jsem si Doporučené postupy prošla, musím uznat, že jsou velmi dobře zpracované.
V naší síti už máme tento systém nastavený – víme, jak testování pacientů provádět, jsme školeni interními lektory, máme k dispozici všechny potřebné materiály, můžeme se účastnit řady e-learningů a odborných konferencí, které jsou také otevřeny i účastníkům mimo naši firmu. Spolupráci při nastavování procesů si představit umím. Historicky naše síť s ČLnK už v tomto směru spolupracovala.
Jestli otázku mohu trochu přeformulovat tak, že bude znít, zda vidím průniky mezi zájmem jednotlivých lékárníků a provozovatelů na jedné straně a stavovskou organizací na druhé, pak určitě ano. A jestliže je tu společný zájem, proč na něj neodpovědět určitou spoluprací? Můj zaměstnavatel dělá maximum pro to, abychom v rámci preventivní péče věděli, co a jak. A když se k tomu teď přidává i související snaha Komory spojená s možností se k této aktivitě vyjádřit, je to něco, co rozhodně stojí za pozornost. Jestliže můžeme ovlivnit, jak budou lékárny fungovat, proč takové nabídky nevyužít?
PharmDr. Petra Čechová, nemocniční lékárna FN Motol
Myslím si, že je to dobrý nápad. Právě toto je problematika, ke které by se měla vyjádřit široká členská základna. Pokud bude organizace aktualizací dobře vedená, bude přínosem pro nás všechny a zpracované materiály určitě využijeme. Rozhodně je to dobré i v případě, pokud již někdo aktivně používá vlastní materiály. Může se tímto způsobem podělit o nabyté zkušenosti. Minimálně mohou být zpracovaná témata vodítkem v začátcích, při zavádění nových postupů, nebo při konzultační činnosti. Právě toto je aktivita, kterou je třeba podporovat. Zastávám názor, že by v tom mělo Představenstvo pokračovat.
Mgr. Valéria Červinková,
BENU lékárna, K Pérovně, Praha
Aktualizaci doporučených postupů pro screeningové programy i pro samotnou konzultační činnost v lékárně samozřejmě vítám. My postupy využíváme pravidelně, protože se konzultační činnosti věnujeme v mnoha oblastech.
Poslední dobou mě ale často napadá, že by nemělo jít jen o aktualizaci doporučených postupů u konzultací, ale i o aktualizaci nebo možná zavedení jakési kontroly, jak vůbec naši kolegové provádějí poradenskou či screeningovou činnost. Samozřejmě, každý máme svůj způsob, jak podáváme pacientovi informace, jak mu radíme a doporučujeme následné kroky. Což je pochopitelné, každý z nás si osvojil vlastní způsob komunikace, důležité je, že sdělí pacientům správně informace. Místy ale narážíme na situace, kdy informace není podána úplně správně a správné není ani následné doporučení ani samotné vyhodnocení případného screeningu. Měli bychom si asi všichni připomenout, že jsme lékárníci a ne lékaři, takže nemůžeme nijak zasahovat do pacientovy farmakoterapie. A v opačném případě zase umět správně vyhodnotit naměřené výsledky a s důrazem na to, že měření v lékárně je orientační, není nutné pacienta stresovat doporučením návštěvy lékaře, když jsou naměřené hodnoty v normě. Ani jedním ani druhým případem si zvýšení kompetencí a uznání výkonu neprosadíme. Budu moc ráda, když u aktualizace doporučených postupů vznikne i postup, jak monitorovat poskytování odborných činností v lékárně.
Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistentČlánek vyšel v časopise
Časopis českých lékárníků

2025 Číslo 3
- Mikroplasty a jejich riziko pro zdraví: Co všechno víme?
- Top zaměstnavatelé ve zdravotnictví si hýčkají už studenty
Nejčtenější v tomto čísle
- Tak to vidím já: Já chci také prodávat „velkej Ibáč“ za 91 korun!
- Molekula měsíce: Suzetrigin (VX-548)
- Černý orel se stále vznáší nad Vidnavou
- Vědecké okénko