Tak to vidím já: Já chci také prodávat „velkej Ibáč“ za 91 korun!
Vyšlo v časopise:
Čas. čes. lék., 97, 2025, č. 3, s. 24-25
Dorazil k nám do lékárny závoz Ibalginů. Jako rozumná soukromá lékárna, a abychom v dnešní době přežili a byli konkurenceschopní, vždy využíváme tu nejvýhodnější možnou akci. Obchodní zástupce firmy Sanofi nám tentokráte poskytl „štědrou“ 20% slevu na OTC produkty.
Milionová objednávka je na světě a kamion přijíždí do lékárny. Je toho tolik, že startuji ještěrku. Palety vrším pěkně na sebe, aby nevznikla žádná skulinka. Přece jen není náš sklad nafukovací. Hlavně opatrně, aby to při kontrole SÚKLu někomu nespadlo na hlavu nebo − nedej bože − o pár centimetrů nepřesáhlo do umývárny. Ibalginu, kam se podíváš. Bedny s růžovými „bonbóny“ vymetly i skryté pavučiny nahoře na stropě. Stovky balení k „sežrání“.
Neohřejí se u nás dlouho. To víme. Ibalgin se prodává sám, ale prodával by se mnohem lépe, kdybych věděl, že je naše cena konkurenceschopná. Porovnávat ceny podle konkurenčních kamenných lékáren nemá v dnešní době téměř žádný význam. Jediným adekvátním srovnáním jsou pro nás ceny na e-shopech. Tak se na to podívejme, díky zaskládání celé naší lékárny stovkami kusů 96 tabletového Ibalginu jsme se dostali na nádhernou zaokrouhlenou nákupní cenu 148 Kč za kus včetně DPH. Nyní porovnání se dvěma největšími českými lékárenskými e-shopy:
K 28. 2. 2025 prodejní cena na BENU.cz (dále jen dvojka) − 219 korun. Chachá tak tihle hoši nejsou úplně z nejlevnějšího kraje, i když jsou pořád levnější, než naše doporučovaná prodejní cena na Alliance − 243 korun. Mají ale krásné webovky, to se jim musí nechat. Pro jistotu ještě poočku koukneme na DRMAX.cz (dále jen jednička), ééééch… máme vyražený dééech. Dámy a pánové, kolegyně a kolegové, akční cena 99 korun! Rázem se ocitáme pod naší nákupní cenou, a to není všechno. Na zmíněném e-shopu do 28. 2. můžeme využít ještě slevu „CHCISLEVU100“ při nákupu nad 1 200 korun. Já slevu, jako každý naivní zákazník, chci, hodím tedy do košíku 13 balení velkého Ibalginu, zadám kód a, ať žije pilulka, sleva opravdu funguje. Pokud jsem registrovaným zákazníkem nebo si k objednávce přihodím ještě dvoje bavlněné trencle či voňavku, mám dopravu zdarma. V tu chvíli se dostávám na neuvěřitelnou cenu Ibalginu 96 tablet − 91 korun za kus! Snažím se marně nalézt skulinku v obchodních podmínkách jedničky na trhu s léky a spodním prádlem týkající se podmínky koncového zákazníka. Pokud by se mi to povedlo, naložil bych palety zase zpátky do kamionu, navýšil objednávku v košíku o pár set kusů a ani trencle bych k dopravě zdarma už nepotřeboval.
Něco mi říká, že to tady už začíná zapáchat mírným dumpingem. John D. Rockefeller (1839–1937), buď mu země tvrdá, kdysi prohlásil: „Konkurence je hřích.“ Ropný magnát, jehož největším snem bylo vlastnit nejen největší, ale především jediné rafinérie v Americe a posléze i na světě, intrikami, úplatkářstvím a právě dumpingovými cenami nemilosrdně likvidoval svou konkurenci s cílem zcela zmonopolizovat rafinérský trh. U nás zatím není situace v lékárenství tak kritická (možná), ale člověk si při pohledu na některé obchodní praktiky „velkých hráčů“ skutečně už ťuká na čelo a je mu z toho šoufl.
Hlavou mi vrtají dvě věci.
Za prvé, pokud jednička na lékárenském trhu nakoupí zboží za 148 korun, aby ho následně prodala za 91 korun, ať se na mě jednička nezlobí, když nic jiného, není to ekonomická sebevražda? Buď to musí zaměstnance tohoto řetězce stát spoustu neplacených přesčasů a snížených bonusů za záměny, nebo mám něco ve svých výpočtech špatně.
Za druhé, pokud jednička na lékárenském trhu nakoupí zboží za 90 korun, aby ho následně mohla prodat za 91 korun, dává to celkem smysl. Je to obrovské lákadlo na zákazníky. Tohle je skutečně Black Friday, jak se patří. Sleva jako hrom. O 128 korun levnější než dvojka na trhu! To je setsakramentský rozdíl. Co by v tomto případě smysl nedávalo, je přístup firmy Sanofi. Proč by si výrobce dobrovolně rozeštvával obyčejné kamenné lékárny, kterých jsou tisíce, a nechtěl jim poskytnout stejnou akční cenu na produkt, jako dává jedničce na trhu? Vždyť 1 000krát 1 000 je také milion balení nabraných v akci. Tento přístup Sanofi pak přímo vybízí, aby zhrzené a zklamané lékárny, které nedostaly stejné podmínky jako jednička, zaměňovaly na truc růžové pilule za bílé nebo, nedej bože, za oranžové. Úsměvný je v tomto případě také fakt, že by Sanofi svou obchodní strategií podporovalo řetězec, který má vlastní privátní značku s ibuprofenem a u něhož a jeho zaměstnanců bude Ibalgin vždy minimálně na druhém místě.
My, obyčejní, svobodní lékárníci musíme zůstat nohama na zemi. A především, musíme prodat ten kamion Ibalginů, aby nám v lékárně neprošel. Díky zprůměrování zmíněných dvou cen jedničky a dvojky, zaokrouhlíme cenu přípravku na nějakých 158 korun a dostaneme se na necelých 7% obchodní přirážky. Cenou jsme nyní mezi dvěma dravci a pořád jsme v plusu. Malá nevýznamná výhra v boji o pacienta se závislostí na růžové tabletě. Tento stav samozřejmě trvá jen do dalšího týdne až měsíce, než se ceny zase změní a my budeme muset znovu reagovat.
Pokud chceme v současné, nekompromisní době „cenové války“ s doplatky, léky a doplňky stravy přežít, musíme pravidelně kontrolovat a porovnávat ceny u většiny našeho sortimentu. Skromné letáky virtuálních řetězců již dávno nestačí. Přestaňme se bát e-shopů a jejich cen. Na naprostou většinu z nich (až na drobné výjimky – viz Ibalgin 96 tbl.) obvykle po odečtení všech zpětných bonusů, s přehledem dosáhneme a pořád nebudeme pod nákupní cenou. Někdy dokonce i po srovnání ceny zůstane naše přirážka dvouciferná.
Lékárenství už dávno není jen o kvalitě dispenzace, množství poskytnutých informací a množství služeb, které lékárna poskytuje. Celé se nám to tu zvrhlo do boje o zákazníka.
Prim nyní hraje cenová politika velkých řetězců. Prim hraje cena. Pacienti se čím dál častěji transformují v zákazníky, kteří lační po co nejnižší ceně. Pacienti si čím dál tím častěji ověřují ceny na internetu a pak i v samotných lékárnách. Nemysleme si, že to nedělají a že tento trend nebude narůstat. Pokud budou dlouhodobě narážet na fakt, že kamenná lékárna je drahá a e-shop je levnější, budou se nůžky mezi námi smrtelníky, kameníky a velkými e-shopovými hráči rozevírat čím dál více. Tak vzhůru do boje! Za Ibalgin! Za lékárníky!
Mgr. Daniel Suchan
Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistentČlánek vyšel v časopise
Časopis českých lékárníků

2025 Číslo 3
- Top zaměstnavatelé ve zdravotnictví si hýčkají už studenty
- Mikroplasty a jejich riziko pro zdraví: Co všechno víme?
Nejčtenější v tomto čísle
- Tak to vidím já: Já chci také prodávat „velkej Ibáč“ za 91 korun!
- Molekula měsíce: Suzetrigin (VX-548)
- Černý orel se stále vznáší nad Vidnavou
- Vědecké okénko