Zeptali jsme se
Vyšlo v časopise:
Čas. čes. lék., 96, 2024, č. 9, s. 6-7
Distributoři v poslední době omezují četnost závozu léčivých přípravků do lékáren.
Množí se obavy, aby nebyly postiženy zejména menší lékárny. Jaká je situace u vás?
Budete případnou diskriminaci a konkrétní příklady hlásit Komoře nebo na SÚKL?
PharmDr. Jana Barochová, lékárna Benu, Plzeň
U nás byly úplně zrušeny sobotní závozy. Ne ze strany distributora, spíš se jednalo o plošné opatření ze strany lékáren, jelikož v sobotu není personálu nazbyt, kdo by příjem zboží obsloužil a leželo by tedy ve skladu beze změny do pondělí. Z terénu jsem stížnosti neslyšela. Jen případ kdy, má-li lékárna např. dopolední objednávky u některého z distributorů pravidelně velmi malé, navrhl distributor odpolední závoz vynechat a zboží od něj přichází druhý den ráno. Naště stí není pouze jeden možný distributor, lze v akutním případě využít jiného. Samozřejmě, pokud by se všichni dodavatelé rozhodli odpolední závozy u malých lékáren úplně zrušit, byl by to diskriminační tah. Podobnému průběhu vývoje bych se v českých podmínkách provozování lékáren nedivila. Hlásit se to bude, kéž by to bylo něco platné!
PharmDr. Josef Marek, Lékárna U Svaté Theodoty, Letohrad
Před krátkým časem se opravdu ozval Phoenix, že plánují měnit závozy na jednou denně. Po pár dnech toto rozhodnutí ale změnili a vše zůstává při starém, tedy dvakrát denně. Do OOVL nám distributor dodává jednou denně už dlouhé roky.
Další distributor nám vozí i do mateřské lékárny jednou denně už dlouhou dobu a zvládáme to. Po pravdě pamatuji ještě doby, kdy byl závoz jednou za tři týdny. To bylo teprve beden.
A přemýšlím, jestli distributor má v tomto směru nějakou povinnost dodávat do lékáren jednou nebo dvakrát nebo víckrát denně. To asi nikde není uvedeno. Pokud ano, opravte mně. A pak nevím, co bychom měli hlásit SÚKL? Chápu, že pokud tím budou malé lékárny nějak diskriminovány, může se pak Komora zasadit u jednotlivých distributorů se snahou o nápravu, ale víc asi ne.
PharmDr. Miroslav KOŠKA, Lékárna Úrazové nemocnice v Brně
Pracuji v menší nemocniční lékárně otevřené od dubna tohoto roku, dohody s dodavateli ohledně četnosti závozů jsou tedy u nás ještě čerstvou záležitostí a stávající nastavení nám dostačuje. O omezování četnosti závozů však vím. Ono je to ale pochopitelné – zvyšují se náklady, takže ekonomicky moc nedává smysl vézt někam jen pár krabiček. Třeba se dočkáme rozvozů distributorů do lékáren na skútru nebo onewheelech v hranatých batozích. Když udrží teplé jídlo, udrží i teplotu pro léky. Ono nalézt dostatek schopných a šikovných lidí do skladů distributorů a řidičů dodávek nemusí být v dnešní době zrovna snadné, různých kurýrních společností a kurýrů výrazně přibylo. Je dále k diskusi, kolikrát denně potřebuje „obyčejná“ lékárna objednávat a dostávat zboží. Troufám si říct, že to u běžného sortimentu jednou denně stačí. Zásobování lékáren léky v nedávné době zásadně ovlivnilo zavedení léčivých přípravků s omezenou dostupností. I když jak u koho. Lékárny s velkými výdeji mohou mít dál velké zásoby, lékárny s občasnými výdeji nebudou smět mít skladem nic. V jejich případě nějaké výraznější omezení četností závozů už tak složitou situaci dále zhorší. Řešením a vrácením skutečné dostupné lékárenské služby a férového prostředí je naprostá změna celého systému. Např. regulační poplatky byly dobrou myšlenkou, ale ještě dnes se mnozí osypou při vzpomínce na ně, vždyť léky mají být „zadarmo“, jak pacienti rádi říkají. Naště stí se alespoň začíná mluvit o nutnosti změn v určování cen léků, aby byly dostupné. Než se však od slov přejde k činům, nebudou mít menší lékárny na skladě nic a nikdo k nim jezdit nebude. A nějaká zákonná povinnost dodat do dvou dnů? To je sice psáno, ale co je u nás psáno, často zůstává jen na papíře.
PharmDr. Veronika Horáková, Nemocniční lékárna Fakultní nemocnice, Motol
Celý svůj profesní život pracuji v jedné z největších lékáren u nás; a i my jsme se již v minulosti setkali se snahou některých distributorů o omezení frekvence dodávek.
Navíc musím říci, že v době vrcholící pandemie covid-19 jsme pocítili selektivní zásobování některými těžko dostupnými léčivými přípravky jen do určitých lékáren a museli jsme se této diskriminační situaci bránit. Podobný problém existuje dosud i na poli některých zdravotnických prostředků. Dále se dlouhodobě setkáváme s tím, že některá léčiva, zejména centrová, či nákladné přípravky pro péči o hospitalizované pacienty, jsou přesouvány do DTP/H kanálů, jejichž logistické podmínky jsou často výrazně horší (a pomalejší) než u velkodistributorů. To může být zejména u život zachraňujících léčiv velmi problematické.
Pokud by mělo k omezení frekvence dodávek docházet cíleně či zejména směrem k malým lékárnám, mohlo by to vést k celkovému omezení lékárenské péče zejména v regionech, které již tak bojují s dostupností zdravotních služeb. Obranná reakce menších lékáren a naší stavovské organizace by určitě byla v takovém případě na místě.
PharmDr. Přemek Císař, Lékárna Modřínová, Třebíč
Méně využívaný distributor nám nedávno omezil četnost závozů jen na jednou denně. Svým způsobem ho chápu. Není asi úplně v pořádku vozit dvakrát denně do lékárny zboží za stovku. I když zrovna tento distributor je schopen poslat bednu jen s jedním časopisem. Do práce v lékárně to příliš nezasahuje, ačkoli ze začátku mě polilo horko, kdykoli jsem ze zvyku slíbil na odpoledne, na hlavní distribuci už neměli a pacient už byl v trapu. Ale už jsem se naučil slibovat na druhý den.
Necítím diskriminaci, když mi můj menšinový dodavatel řekne, že mi bude zavážet méně často. Asi by se mě dotklo, kdyby to udělal můj hlavní. V mlhách dávnověku vidím, jak do lékárny, kde jsem byl na praxi, zavážela celá velká čtyřka dvakrát denně a všichni byli spokojeni. Ale to už odnesla voda a v rámci efektivity se to nevrátí.
PharmDr. Tereza Korejsová, Nemocniční lékárna, Hradec Králové
Tato otázka by měla směřovat spíše do malých lékáren, případně jak tato skutečnost ovlivní provoz venkovských OOVL.
Pro naši lékárnu s poměrně velkými skladovacími prostory bude omezení závozů distributorů znamenat změny pouze na organizační úrovni. Co nám dělá větší vrásky, je nová praxe distributorů, kteří se snaží snižovat své provozní náklady tím, že ustupují od zasílání dodacích listů v papírové podobě. Naše lékárny mají z každé distribuce 2–3 závozy denně s celkovým počtem zhruba 40–50 dodacích listů na jednu lékárnu. Jedné straně se tedy náklady sníží a druhé straně náklady adekvátně narostou.
V loňském roce jsem měla možnost navštívit lékárnu v severním Norsku, kde je běžnou praxí čekat na dodávku léčiv, respektive OTC produktů, v průměru 2–3 dny, někdy i déle. Tento fakt tam nikoho nepřekvapuje.
Dnešním trendem je zkrátit čekací dobu na jakékoli zboží na minimum. Myslím ale, že se začínáme dostávat na samou hranu možností všech subjektů. Termín dodání léčivých přípravků by se neměl stát hodnotícím kritériem lékárny, tím musí nadále zůstat kvalita poskytovaných služeb.
PharmDr. Jana Horáková, Lékárna Masarykovo nám., Valašské Klobouky
Chápu, že velká města mají několik závozů denně. Svým způsobem to má svá opodstatnění, otázka je ale také jejich rentabilita. Že se četnosti závozů omezují, chápu, nicméně u nás vše zůstává, jak jsme zvyklí. Spíš je otázka, co četné opravy a uzávěrky na cestách. Některé řidiče to rozhazuje, jiné to nechává ledově klidné. Pokud by k nějakému omezení došlo, budeme to řešit. Většinou se však stejně situace vyvine úplně jinak, něž by člověk čekal nebo se obával. Stále si myslím a jsem přesvědčená, že vzájemná spolupráce vychází ze vzájemných vztahů. Jestli jsou nějaké obavy, tak kam se farmacie posune a co z toho zůstane.
Mgr. Eva Bartoňová, lékárna Dr.Max, Vizovice
V naší lékárně nepociťujeme omezení četnosti závozu léčivých přípravků. Všichni se asi obáváme nastávajícího období podzimu a zimy, kdy jsme loni měli v lékárnách problém s dostupností zejména antibiotik a neměli možnost pacientům poskytnout potřebnou léčbu. Zároveň s příchodem regulace léčivých přípravků a jejich zařazením mezi LPOD si nedokážu představit podobnou situaci jako loni. Možná se i nás dotkne omezení v průběhu nadcházejícího období, nedokážu ale říct, jak bychom danou situaci řešili a postupovali.
Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistentČlánek vyšel v časopise
Časopis českých lékárníků
- Jak a kdy u celiakie začíná reakce na lepek? Možnou odpověď poodkryla čerstvá kanadská studie
- FDA varuje před selfmonitoringem cukru pomocí chytrých hodinek. Jak je to v Česku?
Nejčtenější v tomto čísle
- Osvědčení k výkonu lékárenské praxe
- Molekula měsíce: Ensifentrine
- Editorial
- Doplatky, poplatky a úhrady v rakouské lékárně