#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Zeptali jsme se


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 97, 2025, č. 2, s. 6-8

Jaké máte dosavadní zkušenosti s novou podobou účtování započitatelných doplatků?
Jak ovlivňuje práci v lékárně, čas na výdej, případně náklady? A co na to pacienti, chápou, přijímají, jsou rádi?

 

PharmDr. Jana Barochová, lékárna Benu, Plzeň

Obávala jsem se, jak bude novinka fungovat, zda nebude expedici zdržovat. Zatím to tak nevypadá. Ještě jsem napjatá, jak bude vypadat účtování s pojišťovnou. Den za dnem budou probíhat výdeje a čím dál víc pacientů překročí hranici, kdy už započitatelné doplatky platit nebudou… Doufám, že se nevyskytnou případy, kdy si bude muset lékárna obhajovat nárok na zaplacení započitatelného doplatku coby části ceny vydaného léčiva, kterou nezaplatí pacient a posléze nebude ochotná uhradit ani pojišťovna. A do třetice jsem taky zvědavá, jak změnu budou hodnotit samy pojišťovny, třeba po roce fungování této novinky, až vyhodnotí vývoj nákladů…

A co na to pacienti? Jen hrstka změnu komentuje. Naště stí ji pochopili správně (Díky Bohu). Pár pacientů chce změnu vysvětlit. A naprostá většina toto téma neřeší. Takže zbývá čas popovídat si o jejich léku či potížích.

PharmDr. Miroslav KOŠKA,
Lékárna Úrazové nemocnice v Brně

Vzhledem k zaměření naší nemocnice a tím i lékárny nemáme až tak moc pravidelných pacientů s chronickou medikací, kteří by každý svůj doplatek pozorně sledovali a porovnávali. Doplatky na léčivé přípravky jsou však pochopitelně i v naší lékárně a někteří pacienti svůj ochranný limit podle očekávání naplnili již hned 2. ledna. Některým jsem to zmiňoval a vysvětloval, sem tam se někdo zeptal, ale vzhledem ke skupině pacientů navštěvujících naši lékárnu a jejich zdravotní situaci není zrovna toto prioritní téma. Jsem si samozřejmě vědom, že v jiných lékárnách může být situace naprosto odlišná a jsem proto moc zvědavý na další odpovědi v této rubrice. Náš lékárenský software si s výpočtem konečného doplatku umí poradit docela svižně, jediné, u čeho pozoruji prodloužení, je účtenka. Přesto mi ale přijde srozumitelná. Ve svém okolí jsem se nesetkal s tím, že by zavedení změny v placení započitatelných doplatků vyvolalo nějaké zásadní pozdvižení. Snad jen občas někdo řekne, že mu více vyhovoval dřívější systém, kdy se platily všechny doplatky a pak bylo příjemné dostat od pojišťovny přeplatek, což ostatně zmínil i jeden náš pacient. Když se sníží doplatek přímo v lékárně, už tomu není věnována taková pozornost a někteří se pak mohou cítit ošizeni tím, že už od pojišťovny žádné peníze nedostanou. Nejdou mi však do hlavy stížnosti lékárníků, že jim nový systém nijak nepomáhá. Ano, lékárnám se zvedly náklady na lékárenský software, určitě je někdy komplikované pacientům změnu vysvětlit, může docházet k prodloužení expedice. Rozhodně dochází k tomu, že na své peníze musí lékárny čekat do doby fakturace receptů na pojišťovny a pak na dobu splatnosti faktur, což není dobře a mělo to být ošetřeno jinak, aby lékárny měly své peníze dříve. Ale je to změna, která neměla nijak ekonomicky pomoct lékárnám a lékárníkům. Je to změna mířená na pacienty, je silně propacientská a já v ní význam vidím. Samy pojišťovny říkaly, že zdaleka ne všem pojištěncům se z mnoha různých důvodů podařilo vrátit přeplatky, na něž měli nárok. Touto změnou je zajištěno, že ochranný limit bude více plnit svou ochrannou roli a pacienti nebudou muset na vrácení přeplatků čekat. Což osobně vnímám jako férové vůči pacientům. Lékárny se pak nabízí jako místo realizace celé změny, i za cenu jistých důsledků pro jejich provoz. Na druhou stranu se lékárnám otevírají nové možnosti, protože po naplnění ochranných limitů už pacienty nebude zajímat výše doplatku některých léčivých přípravků, když už žádný platit nebudou. Tím se aspoň o krůček blížíme stejným podmínkám pro všechny pacienty ve všech lékárnách. Jsem zvědavý, jak zareagují výrobci, kolik jich bude výsledné ceny pro lékárny nějak snižovat a kolik naopak nechá ceny na maximální možné výši, když po naplnění ochranných limitů již nebude rozhodující výše doplatku, protože je budou hradit pojišťovny z peněz... z peněz nás všech.

PharmDr. Přemek Císař, Lékárna Modřínová, Třebíč

Zatím jsem se nesetkal s dotazy na téma započitatelných doplatků. Asi jsem výjimka nebo mám napsané na čele, že bychom si spolu nezanadávali, což většina lidí očekává. Nejde o fakta a vysvětlení, ale o to zanadávat na Fialovu bídu, Babišův henten chaos a zlý/dobrý komunisti.

Tím je zodpovězena i druhá a třetí otázka. Čas mi to nebere, když nevysvětluji. A protože mě ve skautu učili: „Buď připraven!“, připravuji se. Sjíždím sítě, sleduji příběhy kolegů, zároveň prohlížím materiály od Komory a koukám, co mi Farmis2 píše na účtenky. Zatím mám nachystané zaklínadlo Doplatkum Vraciosá: „To, co vám chodilo složenkou, to už teď nezaplatíte u nás.“ Hermiona by na mě byla, doufám, hrdá. Je zřejmé, že odpověď píšu při sledování Harryho Pottera se svými malými děti. To mne inspirovalo i k zamyšlení, jestli by pravidla neměla být tak jednoduchá, aby je pochopil i takový prosťáček jako Neville Longbottom. Tahle hra s vracením, započítáváním a placením doplatků a třemi limity pro šest druhů pojištěnců mi přijde jednoduchá jako pravidla Famfrpálu, kde lítají čtyři míče najednou. Doufám, že jednou přiletí na koštěti dvojčata Weasleyova, všechny složitosti doplatků a jejich započitatelnosti padnou na zem a neplecha bude ukončena.

Mgr. Eva Bartoňová, lékárna Dr.Max, Vizovice

Očekávala jsem, že pacienti „vyčerpají“ limit až třeba v březnu, ale již v lednu chodila spousta starších pacientů, kteří mají limit vyčerpán. Je to pro mne překvapením, zejména u léčivých přípravků, které se expedují často, a kde už jsem téměř zvyklá znát cenu a automaticky ji říkat. Potom ale zjistím, že doplatek je u tohoto LP započitatelný a je plně hrazen pojišťovnou. Obecně mě překvapuje, kolik rutinně vydávaných léků má započitatelný doplatek. Nikdy jsem se nad tím nepozastavovala.

Pokud má pacient otázky a zájem o vysvětlení, jak nyní systém funguje, ráda to vysvětlím, ale není to příliš často, takže jsem nezaznamenala podstatné prodloužení délky expedice.

Malinko nás s kolegyní potrápila otázka od pacienta, který již měl část limitu vyčerpanou. Dotazoval se na celkový doplatek LP s doplatkem částečně započitatelným, který přesahoval hodnotu limitu pacienta a ještě měl částečně nezapočitatelný doplatek. Započitatelný doplatek si tedy hradil částečně pacient, částečně pojišťovna a ještě si zaplatil svou část doplatku nezapočitatelného. Sama jsem si to teď musela napsat na papír, abych pochopila, co píšu. Neberu také v potaz, že mu v jiné lékárně mohli před půl hodinou vydat chybně LP se započitatelným doplatkem, mezitím se chyba opraví, ale dojde opět ke změně částky vyčerpaného limitu a pacient mi přijde pro lék, který jsem objednala, nicméně cena, kterou jsem mu slíbila den předtím, již nebude platit. Uff, jsou to teorie, ale jsou reálné a bohužel je možné, že se s nimi někteří z nás setkají. Snad jsem to celé popsala správně, protože občas přemýšlím, jak se budou řešit expediční chyby, pokud se na ně přijde pozdě, nebo náročné dotazy pacientů. Prozatím musím zaklepat, že mě v lednu započitatelné doplatky za tárou nijak extra netrápily.

PharmDr. Tereza Korejsová, Nemocniční lékárna, Hradec Králové

Nový systém započitatelných doplatků máme všichni v ostrém provozu více než měsíc. Měli jsme možnost se s ním seznámit hned v prvních minutách roku 2025 při vyzvedávání léčiv na pohotovostní službě a nyní máme za sebou i první vyúčtování zdravotním pojišťovnám. Katastrofické scénáře se naště stí nevyplnily a chod výdeje léčiv na recepty je více méně plynulý.

Prvním pacientům se podařilo vyčerpat svůj limit hned v prvních dnech roku 2025, ostatním se limit průběžně plní. Zde musím velmi ocenit práci programátorů lékárenských softwarů, kterým se povedlo (alespoň v našem případě) zaimplementovat novou funkcionalitu tak, že je výše doplatků viditelná přímo v expedičním okně a výdej probíhá stejně jako před uvedením změny do provozu. Následné vyúčtování pojišťovnám také proběhlo hladce a naše administrativa nezaznamenala významný rozdíl proti předchozímu stavu.

Jsme zvyklí si naše klienty hýčkat a poskytovat jim požadované informace v co nejvyšší možné míře a odpovídající kvalitě. I v tomto případě jsme se jako lékárníci v průběhu prosince několikrát sešli a oprášili si pojmy jako doplatek, započitatelný doplatek a také, kde tuto informaci v softwaru najdu. Pacienti nový systém doplatků komentují vesměs pozitivně, když od nich doplatky při naplnění limitu nevybíráme a stížností na výši požadovaného doplatku byly pouze jednotky. Zase na sebe můžeme být hrdí, že přes veškeré emotivní debaty na společných setkáních jsme i tuto výzvu zvládli na výbornou.

PharmDr. Jana Horáková,
Lékárna Masarykovo nám., Valašské Klobouky

Řekla bych, že pacienti byli informováni s předstihem a natěšeni, jak hned v lednu dostanou peníze zpět, pomalu ještě dřív, než něco vyřídí. Oni bývají někdy hodně chytří a hodně informovaní. Jak se to projeví, uvidíme, zatím to moc nevnímám. Spíš jsem zvědavá, jak s tím kdo bude kouzlit, protože diskuzí k účtování a výkladu už proběhlo nepočítaně. Koneckonců, změn už bývalo tolik, že se s tím člověk vždycky nějak popral. A já bych řekla, že jsem teď měla úplně jiné starosti a řešení než nějaké doplatky.
Je to moc fajn si provětrat hlavu až do oblak.

Mgr. Lucie Malotinová, lékárna Dr.Max,
Na Poříčí, Praha 1

Samotnou by mě vlastně zajímalo, jak jsou na tom kolegové z ostatních lékáren. Z mého pohledu je ale ještě příliš brzy na velké závěry. Jsme teprve na konci prvního měsíce a zatím u nás panuje celkem klid. Možná je to i tím, že naše lékárna v centru Prahy slouží hlavně zahraničním pacientům a klientům, kteří by se do ochranného limitu za celý rok nevešli, i kdyby vykoupili celou lékárnu. Počet dotazů na započitatelné doplatky bych zatím spočítala na prstech jedné ruky. Když už se ale někdo zeptá, rádi vše vysvětlíme. Je pravda, že aspoň na první pohled je téma řadě pacientů málo srozumitelné, ale snažíme se jim co nejvíce pomoci se v něm zorientovat. Máme k dispozici dostatek vlastních osvětových materiálů a velké uznání zaslouží i vysvětlovací kampaň Komory. Pomáhá i Farmis, pro mě klíčový lékárenský software. Je skvěle nastaven – hned vidím, jak na tom pacient je. Kolik mu ještě do uhrazení limitu zbývá? Tuhle informaci máme na pár kliknutí. A aby bylo vysvětlování co nejjasnější, pacienti najdou výši započitatelného doplatku i na účtence. Ukazujeme, kroužkujeme a když je potřeba, přidáme i malé „osvětové okénko“. Započitatelné doplatky byly také horkým tématem na facebooku Mladých lékárníků. Kolegové tam sdíleli různé scénáře, které by při výdeji mohly nastat. Diskuse byly užitečné a pomohly nám všem připravit se na různé varianty. Díky podpoře zaměstnavatele i Komory jsme byli 1. ledna opravdu dobře připraveni. Nabiti informacemi, s materiály v ruce a odhodláním vysvětlovat zvládáme všechny dotazy. Jen na začátku ledna nám situaci zkomplikoval zavádějící článek na Seznamu. Nejenže znepokojil pacienty ještě před tím, než se k nám vůbec dostali, ale také pořádně rozladil i nás lékárníky samotné. Poctivá příprava na změny najednou čelila zbytečným obavám a zmatkům. Jak se situace vyvine za pár měsíců, teprve uvidíme. Představuji si, že brzy přijdou chvíle, kdy pacienti dosáhnou limitu a budou očekávat, že už nebudou muset platit vůbec nic. A pak si přijdou vyzvednout lék, který nemá započitatelný doplatek, a vyvstane nutnost dalšího kola trpělivého vysvětlování. To nás prověří, jak zdatní jsme v edukaci a psychologii. Ale to je koneckonců každodenní lékárnický chléb a já věřím, že to zvládneme stejně dobře jako dosud.

PharmDr. Petra Čechová, nemocniční lékárna FN Motol

Před nástupem nového roku se stalo téměř tradicí obávat se, co nám 1. leden přinese. Lékárenský program sice běžel v prosinci ve zkušební verzi, ale čert nikdy nespí a farmaceut už vůbec ne. Navzdory všem katastrofickým scénářům se začátkem ledna nestalo téměř nic, drobné mouchy v účtování a komunikaci s CÚLD byly vychytány do prvního víkendu a vše vypadá, že funguje, jak má. Snažíme se, při výdeji léků nechybovat a opravy v programu provádět co nejdříve. Pacienti se, našemu očekávání navzdory, nebouří. Účtenky zatím moc nestudují. Naší novou obavou je vykázání první dávky doplatků na pojišťovnu a její následné proplacení. Ale farmaceut je tvor otužilý, řešením rozmanitých problémů zocelený, takže si myslím, že se s touto i dalšími hrozbami hravě vypořádá.


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 2

2025 Číslo 2
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Aktuální možnosti diagnostiky a léčby litiáz
nový kurz
Autoři: MUDr. Tomáš Ürge, PhD.

Střevní příprava před kolonoskopií
Autoři: MUDr. Klára Kmochová, Ph.D.

Závislosti moderní doby – digitální závislosti a hypnotika
Autoři: MUDr. Vladimír Kmoch

Aktuální možnosti diagnostiky a léčby AML a MDS nízkého rizika
Autoři: MUDr. Natália Podstavková

Jak diagnostikovat a efektivně léčit CHOPN v roce 2024
Autoři: doc. MUDr. Vladimír Koblížek, Ph.D.

Všechny kurzy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#