Představujeme vzdělávací akce ČLnK
Vyšlo v časopise:
Čas. čes. lék., 97, 2025, č. 2, s. 19-20
Garantovaný kurz ČLnK – Poradenství a péče o pacienty s Alzheimerovou chorobou
Garantované kurzy patří mezi formy vzdělávání České lékárnické komory (ČLnK) už od roku 2013. Po garantovaných kurzech Odvykání kouření, Snižování hmotnosti a Základy poskytování odborných konzultací v lékárně bylo již v roce 2016 jasné, že dojde k novele zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta. Tato novela, která vešla v platnost 1. července roku 2017, obsahuje také nástavbové specializace. Jednou z nich je Farmaceutická péče o geriatrické pacienty. Už v průběhu novelizace zákona začala ČLnK v roce 2016 připravovat garantovaný kurz, tehdy pod názvem Péče o geriatrické pacienty.
Cílem kurzu je naučit jeho absolventy:
- vést odbornou konzultaci s pacienty, případně jemu blízkými osobami na základě znalostí problematiky poruch paměti
ve stáří a syndromu demence, bude vědět, - jak komunikovat s lidmi s kognitivní poruchou,
- používat základní diagnostické metody, například
Dotazník změněných schopností seniora (AD8), - farmakologické a nefarmakologické postupy,
- orientaci v systému péče o lidi s demencí a se zdroji pomoci, které jsou v ČR dostupné.
O pomoc s přípravami a zároveň o garanci kurzu jsme požádali nejpovolanější, konkrétně doc. MUDr. Ivu Holmerovou, Ph.D.
Iva Holmerová je česká lékařka, která se věnuje sociálnímu lékařství, lékařské etice a gerontologii. Vede Gerontologické centrum v Praze 8 a přednáší na Fakultě humanitních studií UK. Právě ve spolupráci s gerontologickým centrem jsme dokázali dát dohromady program, který se primárně skládal z přednášek lékařů a sociálních pracovnic tohoto gerontologického centra. Přednášky byly doplněny o problematiku lékových interakcí v péči o geriatrické pacienty, které pro nás, včetně interakcí léků s alternativními přístupy terapie, zpracoval PharmDr. Josef Suchopár. Jako jediný z přednášejících vydržel v tomto garantovaném kurzu až do současnosti.
Součástí původního programu a podmínkou pro absolvování celého kurzu, byla povinná stáž v gerontologickém centru v Praze 8, včetně návštěvy stacionáře. Že se jedná o téma aktuální, bylo jasné v průběhu kurzu i těsně po něm. První garantovaný kurz zdárně ukončilo 25 absolventů.
Brzy poté se zástupci ČLnK sešli s prof. MUDr. Alešem Bartošem, Ph.D., v Národním ústavu duševního zdraví v Klecanech a po konzultaci s ním a dalšími odborníky jsme relativně rychle přistoupili k razantní změně programu. Abychom kurz více přiblížili farmaceutům v praxi, opustili jsme původní zahraniční testy pro testování paměti, které primárně využívají praktiční lékaři, a rozhodli jsme se stát se zcela originálními testery mírné kognitivní poruchy. Začali jsme používat české testy (ALBA a POBAV) již zmiňovaného profesora Bartoše. Velmi rychlý test paměti Amnesia Light and Brief Assessment (ALBA) je původním českým a inovativním testem, jak snadno (proto v názvu Light) a rychle během dvou až tří minut (proto Brief) vyšetřit stav paměti (proto Amnesia Assessment). Zkratka testu vznikla z počátečních písmen Amnesia Light and Brief Assessment = ALBA. Druhým základním kamenem testování je písemné záměrné pojmenování obrázků a jejich vybavení (POBAV). Jedná se o původní český krátký test, jehož smyslem je rychle prověřit více kognitivních funkcí najednou: psanou řeč, dlouhodobou sémantickou a krátkodobou paměť. Název vystihuje hlavní obsah testování a z klíčových písmen vznikla zkratka POBAV (Pojmenování OBrázků A jejich Vybavení).
Na základě programové změny kurzu byla spolupráce rozšířena o další, již zmiňované, instituce a díky společnému projektu ČLnK a Všeobecné zdravotní pojišťovny (Lékárník odborný poradce) se řada kolegů v lékárnách zapojila do aktivního testování.
V roce 2018 se téměř 30 % programu soustředilo na aktivní nácvik v pracničkách zaměřených na testy ALBA a POBAV. Upoutalo vás slovo pracnička? Pro označení aktivní práce s testy jsme přestali používat anglicismy a workshop jsme na popud profesora Bartoše, zastánce českého výrazu pracnička, přejmenovali. Postupem času se do programu nevešla některé témata v prezenční formě a jejich obsah tvoří náplň samostudia. Do písemných materiálů pro účastníky kurzu byly zařazeny nefarmakologické postupy (psychosociální intervence), způsoby a možnosti jak pomoci lidem s demencí a jejich rodinám a základní rady a doporučení. Jedná se o materiál plný praktických informací s aktuálními doporučeními, možnostmi a odkazy na sociální péči v celé České republice.
Od roku 2024 se v programu kurzu věnujeme metodám hodnocení kognitivních funkcí, definici a charakteristice pacienta, kterého v lékárně můžeme potkat, popřípadě aktivně vyhledávat. Trénujeme provádění a zejména vyhodnocení a interpretace testů POBAV a ALBA. Jednotlivé příklady vyhodnocení testů jsou podpořeny instruktážními filmy s nejčastějšími chybami. Interaktivní pracničky dávají možnost vyzkoušet si celou paletu jednotlivých případů, které bychom v lékárně mohli zažít. Přes klasifikaci kognitivních poruch se dostáváme k diferenciální diagnostice kognitivních poruch, možnosti terapie dle příčin a k souvislosti dyskomfortu a tzv. poruch chování. Tuto a další přednášku s názvem Přínos konzultace lékárníka s nemocným s kognitivní poruchou (kazuistiky z projektu v lékárnách) vede MUDr. Hana Vaňková Ph.D., která se ve výzkumu i jako konzultantka České alzheimerovské společnosti zaměřuje na problematiku depresivity, bolesti, geriatrické křehkosti a kvalitní zdravotní péče.
Na základě zpětné vazby z dotazníkového šetření mezi absolventy kurzu jsme do programu zařadili přednášku Výživa, malnutrice, využití sippingu, kterou si připravila MVDr. PharmDr. Vilma Vranová, Ph.D., a přednášku MUDr. Astrid Matějkové na téma Polyfarmakoterapie u geriatrických pacientů. MUDr. Matějková má specializovanou způsobilost lékaře v oboru praktické lékařství pro dospělé a specializovanou způsobilost lékaře v oboru geriatrie a její, v kurzu „nejmladší“, přednáška od roku 2024 uzavírá program prvního dne.
Všichni přednášející mají s lékárníky velice pozitivní zkušenosti a úzce s farmaceuty napříč obory spolupracují.
Druhý den garantovaného kurzu je zahájen náročnou přednáškou PharmDr. Josefa Suchopára, který mozkové závity problematikou lékových interakcí dostatečně zahřeje. Následují modelové situace při praktickém vedení konzultace a jejím komplexním vyhodnocení. Program druhého dne uzavírá farmaceut z praxe, Mgr. Ondřej Šimandl. Jeho přednáška Spojitost poruch kognitivních funkcí a diabetu mellitu je stejně zajímavá jako komentované kazuistiky z lékárenské praxe a podle zpětné vazby je absolventy obojí velice kladně hodnoceno.
Doufám, že vám podrobné informace o garantovaném kurzu pomohly se zorientovat a věřím, že se na dalších termínech uvidíme osobně.
Pracovní skupina pro celoživotní vzdělávání
Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistentČlánek vyšel v časopise
Časopis českých lékárníků

2025 Číslo 2
- Ukažte mi, jak kašlete, a já vám řeknu, co vám je
- FDA varuje před selfmonitoringem cukru pomocí chytrých hodinek. Jak je to v Česku?
Nejčtenější v tomto čísle
- Osvědčení k výkonu lékárenské praxe
- Magistraliter okénko: Solutio Jarisch – aktuální názvosloví dle ČL 2023
- Zeptali jsme se
- Za profesorem Luďkem Jahodářem