#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Srdce Lékárnic maminek


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 94, 2022, č. 2, s. 28

Možná jsme to už řekly mnohokrát, možná jste to četli na našem webu. Nicméně mám pocit, že sdílet, co děláme a hlavně proč to děláme, je důležité. Možná i pro nás samotné. Někdy se totiž v záplavě běžných aktivit začne to nejdůležitější vytrácet a zapomínat.

K napsání tohoto článku mě přivedly komentáře na sociálních sítích. Pustily jsme se do kontroverzního tématu očkování proti covidu u dětí. Nejsem žádný ostřílený influencer, ale obyčejná holka z lékárny a komentáře ve mně vyvolaly vlnu nespravedlnosti. S kolegyněmi jsme totiž strávily mnoho hodin hledáním ověřených informací a snahou převést je do řeči srozumitelné laikům. Pak ale přišlo pochopení pro jiný názor. A nakonec prozření, že vlastně nemusí být jasný záměr, s jakým dané informace prezentujeme. Proto se pokusím shrnout hodnoty a postoje nás, Lékárnic maminek, alespoň vám, kolegům lékárníkům.

Milujeme své děti

Ano, kdo taky ne. Hlavním motorem je pro nás snaha nalézat šetrnou a efektivní léčbu nejen pro naše děti. Je nasnadě, že řešení nikdy není jednoznačné. Každé dítě je jedinečné a zároveň nežije v bublině. V potaz je nutné brát i jeho širší okolí, rodinu, sociální zázemí a podobně. Názory nejsou jednotné ani napříč odbornou veřejností a liší se také doporučení v různých státech. Tím ošemetnější je pak tato problematika, neboť se jedná právě o děti. My však skutečně nosíme v srdcích blaho a zdraví našich dětí i dětí rodičů, k nimž míří naše rady.

Milujeme přírodu

Rády se vracíme k přírodě, milujeme zdravou stravu, ideálně vypěstovanou naší vlastní silou, milujeme bylinky a jejich léčivou sílu. Zajímáme se o to, čím se léčily naše babičky a prababičky. Na druhou stranu si uvědomujeme, že naprostý návrat k přírodě je těžko možný. A přestože se tradiční léčitelství pyšní mnohými poklady, které nám předává, nahlížíme na něj kriticky a vnímáme jeho limity.

Milujeme vědu

Při pohledu na všechnu pravdu na internetu se mi vždycky vybaví Teorie poznání dle Járy Cimrmana. Na začátku máme přesný omyl, který prohlubujícím se poznáním vyvracíme. Na konci poznávacího procesu je pak omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Ačkoliv na konci poznávacího procesu dle Járy Cimrmana staneme před tváří Všehomíra s hlavou jasnou a prázdnou, bohužel se často stává, že skončíme již ve fázi poznání přesného omylu, na něm lpíme a pomocí konfirmačního zkreslení se dále utvrzujeme ve své pravdě. Ale naštěstí je tu věda. Věda nás posouvá dál, ukazuje nám slepá místa a zároveň je jejím úkolem stále a znovu zpochybňovat, testovat a rozvíjet již zjištěné. Vědě a jejímu pokroku v Lékárnicích maminkách věříme. Ne slepě a dogmaticky, důvěřujeme jí jako věrnému pomocníkovi, který nám může pomoci nalézt světlo tam, kde donedávna byla tma.

V neposlední řadě je naším cílem spojovat, hledat cesty a řešení. Nestavíme se na stranu extrémů a ctíme autonomii rozhodování pacientů i rodičů. Nepřikazujeme, nerozhodujeme, jen poukazujeme na možnosti podložené vědeckým poznáním.

Za Lékárnice maminky

Šárka VOŘÍŠKOVÁ


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 2

2022 Číslo 2
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Důležitost adherence při depresivním onemocnění
nový kurz
Autoři: MUDr. Eliška Bartečková, Ph.D.

Koncepce osteologické péče pro gynekology a praktické lékaře
Autoři: MUDr. František Šenk

Sekvenční léčba schizofrenie
Autoři: MUDr. Jana Hořínková, Ph.D.

Hypertenze a hypercholesterolémie – synergický efekt léčby
Autoři: prof. MUDr. Hana Rosolová, DrSc.

Multidisciplinární zkušenosti u pacientů s diabetem
Autoři: Prof. MUDr. Martin Haluzík, DrSc., prof. MUDr. Vojtěch Melenovský, CSc., prof. MUDr. Vladimír Tesař, DrSc.

Všechny kurzy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#