Lék musí být vydán i bez elektřiny nebo internetu!
Vyšlo v časopise:
Čas. čes. lék., 94, 2022, č. 2, s. 13-14
Vzhledem k dosud největšímu výpadku centrálního úložiště elektronických receptů (CÚeR) vám nabízím úplný přepis skoro tři roky staré diskuze různých čtenářů s někým, kdo spravuje oficiální twitterový účet SÚKL na stejné téma. Posuďte sami, zda za od té doby došlo k nějakému posunu.
V červnu 2019 jsem na Twitter napsala příspěvek upozorňující na problémy výdeje léků při technických potížích:
– Včera výpadky elektrické energie a připojení. Nevadí Ministerstvu zdravotnictví a SÚKL, že stále neexistuje fungující legální možnost, jak pacientovi vydat lék? Jak mám prosím řešit výdej ATB pro plačící dítě s horečkou v takové situaci? Že to má máma zkusit později? Není zajištěna základní zdravotní péče!
SÚKL: Centrální výpadek systému na naší straně včera rozhodně nenastal. Toto tedy není problém na naší straně. Pokud vypadne lokálně proud nebo internet, existuje náhradní řešení v podobě mobilní aplikace pro lékárníky.
– A pokud vypadne i mobilní síť nebo se vybije mobilní telefon?
SÚKL: Samozřejmě disponujeme nabíječkami na veškeré typy mobilních telefonů, které bezplatně zapůjčujeme, a za všechno včetně sklerózy, že si někdo zapomene nabít mobil, jsme zodpovědní
– To nebyla úplně profesionální reakce. Co takhle omluvit se, že neumožňujete off -line režim, a že se budete snažit na něm zapracovat?
SÚKL: To nebyl vtip? Aha. Docela to tak znělo. Opravdu nevidíme důvod na takovém řešení pracovat. Skutečně nemůžeme být zodpovědní za výpadky elektřiny, výpadek internetu či za nenabitý mobil
– Vaše ironie není na místě. Důvodem proč na takovém řešení pracovat je, že pacient má dostat své léky!!! I když nepůjde proud nebo internet! To nyní není možné!
– Pokud vypadne technika na část nebo většinu dne, což Vás chci informovat, že se stává častěji, než si myslíte, musíte pro nás a naše pacienty spolu s Ministerstvem zdravotnictví vytvořit maximálně jednoduchou a pohodlnou variantu, jak zajistit jejich léčbu. Čemu na tom nerozumíte? To je Vaše práce.
SÚKL: Za stav vaší techniky opravdu ručit nemusíme, ba dokonce nemůžeme.
– Jsem zdravý, ale být nemocný nebo mít na starost nemocného, tak mě z takového výsměchu státního úřadu dost mrazí. Vážený SÚKL, vy nám nedáváte milostivě ze svého. Vy jste najatí dělat za naše peníze službu pro nás. Tak se tak začněte chovat.
– Vzhledem k tomu, že výpadky se dějí a majitel/ka lékárny nemá rozpočet na placeni dvou nezávislých přípojek je mírně řečeno velmi neprofesionální navrhnout systém, který na takové případy nemyslí.
– SÚKL neporadí, jen urazí. SÚKL nemá řešení a nemůže být odolný výpadku. V ČR bylo několik síťových blackoutů, obvykle po poškození páteřní optiky, ale stačil by i virus nebo chyba OS serveru/ů. Nutit duplikovat připojení je blbost. Nic není neprůstřelné...
SÚKL: Ale no tak. Nikdo tady neumírá. Jediný, kdo si stěžuje, jsou lékárníci. Stížnosti od pacientů v takové kadenci skutečně nezaznamenáváme. Ba naopak, doručení formou sms/e-mailu vítají. Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.
– Jde o zajištění fungujícího systému výdeje léčiv, dostupnosti zdravotní péče, ne o hledání technického řešení, modemy, SIM karty. Lékárník je zdravotník, ne IT specialista. Má poskytovat zdravotní péči a stát mu to má umožnit.
SÚKL: A mobilní aplikaci znáte? A mohli bychom ji ve vašem telefonu vidět?
– Existuje nějaký zákonný důvod, aby lékárník musel používat při výkonu svého povolání zdravotnického pracovníka mobilní telefon? Třeba svůj soukromý?
SÚKL: Ale tak jistěže, prát se dá na valše, vařit na kamnech a koupat se v lavoru. To je asi tak stejná logika s ohledem na to, jaký se píše rok.
– Svatopluk Němeček, bývalý ministr zdravotnictví (jeho jediného ze všech diskutujících podepisuji): Neuvěřitelný způsob komunikace státní instituce!!!
– Jsem v šoku, jakým způsobem s námi zdravotníky jednáte. Nemělo by nám jít o stejnou věc? O zabezpečení zdravotních služeb, ať net nebo proud jede nebo ne? Projděte si dřívější komunikaci, slibovali jste, že na off-line režimu se pracuje. Vidím, že na to kašlete.
SÚKL: Žádné off-line řešení jsme nikdy neslibovali. Slučujete dohromady dvě situace. Pokud vypadne lokálně proud nebo internet, existuje náhradní řešení v podobě mobilní aplikace pro lékárníky. Záložní datové centrum, které chystáme, řeší centrální výpadek.
– Pokud by SMS zpráva obsahovala předepsanou medikaci a IČZ lékaře, neměl by to být problém. U papírové průvodky by stačilo, aby SÚKL nedával pokuty, pokud by se recept uložil bez zadání do úložiště. Žádná složitost...
SÚKL: Děkujeme za rady.
– Není zač. Věříme, že si je vezmete k srdci a budete se těmito nesporně závažnými trhlinami v systému zdravotní péče zabývat. Sledujeme Vás a chceme být informováni o tom, jaké kroky budete v tomto spolu s Ministerstvem zdravotnictví podnikat.
– Tak to tedy bude zase řešení, které bude stát daňové poplatníky miliony korun, ale v lékárnách pacient své léky nedostane z důvodu technické závady. Smutné.
SÚKL: Sami jste po záložním řešení v případě centrálního výpadku systému volali. Ještě ani není realizováno a už je zase vše špatně. Tak leda by pacient své léky nedostal, protože není vůle. Ale nikoliv z naší strany.
– Můžu znát Vaše jméno, s kým si tady dopisujeme? Vy snad ani nemůžete mluvit za nejvyšší státní kontrolní orgán. Čistá esence arogance. Upozorňuji Vás, že Vy tady máte být pro nás, my Vás platíme. Správně máte poděkovat za podnět a obratem naše problémy řešit. Tohle nemůžete myslet vážně.
SÚKL: Děkujeme za vaši podporu, které si vážíme. Interakce s našimi fanoušky je pro nás nesmírně cenná a důležitá.
– Ptám se na zákonný důvod, proč má lékárník používat k výdeji léků mobilní telefon a jak postupovat, pokud není telefon k dispozici. Děkuji předem za seriózní a profesionální odpověď státního úřadu.
Zdaleka to není celá diskuze. Pro představu, jakým způsobem s námi státní instituce jedná, to ale, myslím, stačí. Na odpověď, jak řešit výdej léků v případě výpadku elektrické energie, internetového připojení, CÚeR, NOOL nebo jiných technických problémů čekáme dodnes.
K podobnému tématu také patří příspěvek mého kolegy na Mladých lékárnících, který upozornil na novou zkušenost z kontroly SÚKL v lékárnách. Tentokrát se týká NOOL a odepisování prošlých léků přes FMD kód. Ve srovnání, s jakými komplikacemi se lékárníci potýkají při výdeji léků během výpadku NOOL, jde o naprostou marginálii, ale vypadá to, že SÚKL zapomněl, že lékárníci nejsou nějací pohůnci na vyplňování papírů, ani zde nejsou přes IT vychytávky, ale jsou to zdravotníci, kteří mají vykonávat vysoce kvalifikovanou odbornou práci. Neměl by SÚKL řešit spíše obcházení zákona jako je zásilkový výdej léků na recept, nedodávání léků do všech lékáren, baťůžkaření a hledání právě možnosti vydat lék pacientovi jakkoliv, když je třeba? Možná by trocha úcty a pokory neškodila.
Jak to můžeme chtít po široké veřejnosti, když elementární slušností nedisponuje ani SÚKL, v jehož řadách skončí i nemálo z nás, lékárníků. Krátká paměť, z jaké fakulty jste vzešli?
Kolega z Rakouska napsal ve stejné diskuzi na Twitteru při návrhu vydat při problémech léky „natvrdo“:
– Vím, že je to nelegální, pracoval jsem 3 roky v české lékárně. A proč je to nelegální? Protože v očích SÚKL jsou lékárníci nesvéprávní idioti, kterým je potřeba nalajnovat přesná pravidla a běda těm, kteří je poruší. Hlavní problém je, že SÚKL by měl být Váš partner, ne protivník. Měli byste se společně starat o službu „výdej léků“, a jak ji co nejvíce zjednodušit pacientům.
Helena SLÁMOVÁ
Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistentČlánek vyšel v časopise
Časopis českých lékárníků
2022 Číslo 2
- Jak a kdy u celiakie začíná reakce na lepek? Možnou odpověď poodkryla čerstvá kanadská studie
- FDA varuje před selfmonitoringem cukru pomocí chytrých hodinek. Jak je to v Česku?
Nejčtenější v tomto čísle
- OSVĚDČENÍ K VÝKONU LÉKÁRENSKÉ PRAXE
- Možnosti léčby intersticiální cystitidy – syndromu bolestivého měchýře
- VÝZNAMNÁ JUBILEA únor
- Souhrn údajů o přípravku a dodatková ochranná osvědčení na léčiva