Jakou jste měli zkušenost s covidovými odměnami? Obdrželi jste vše, na co jste jako farmaceuti měli podle kompenzační vyhlášky nárok?
Vyšlo v časopise:
Čas. čes. lék., 93, 2021, č. 7-8, s. 8-9
Kategorie:
Zeptali jsme se
PharmDr. Lukáš MALÝ, Valdštejnská lékárna, Frýdlant v Čechách
Jako zaměstnanec mám s vyplacením odměny ze strany svého zaměstnavatele v daném období dobrou zkušenost, ještě jednou mu tímto děkuji. Jako lékárník, který problematiku sleduje, nezávidím všechny peripetie a problémy těm, kteří to musí vyřešit. Mrzí mě informace o vyplácení kolegům po částech, až po dovolených nebo krácení, které si ponechá provozovatel. Sám nevím, jak bych se v takovém případě zachoval.
PharmDr. Miroslav KOŠKA, Lékárna Dr. Max, Brno
Zkušenosti s covidovými odměnami mám podobné jako mnozí kolegové z našeho OSL, s nimiž na toto téma diskutujeme a řešíme různé situace a komunikaci s pojišťovnami.
Nedokážu posoudit, zda všichni zdravotníci v lékárnách v našem OSL dostali částku danou kompenzační vyhláškou, neboť do dnešního dne nám nebyly kompenzace od všech zdravotních pojišťoven stále vyplaceny. Tudíž ani nemohly být tyto kompenzace vyplaceny zaměstnancům lékáren.
PharmDr. Přemek Císař, Lékárna Modřínová, Třebíč
Celá anabáze s odměnami pro mě začala vstupem do NRZP spravovaného ÚZIS. Stejně jako vykazování A101, E101 a E401 je prostředí „velice uživatelsky příjemné a zejména rychlé“. Čekalo mě udělat inventuru pracovníků pro dvě lékárny, pochopit, co znamená jaké políčko, třeba: „ze sl. 7 ženy“. Znáte tu Mládkovu píseň Zkratky? Pak vítejte v té písni. Nakonec se mi samosebou povedlo u jednoho pracovníka nezadat Týdenní úvazek. Proč podepisuju smlouvu na měsíc, počítá se mi hodinová mzda a zadávám týdenní úvazek, abych pak do jiného formuláře zadal roční mzdu? Ve zkratce Vysoká byrokratická. Následně jsme očekávali platby. Veliká krása. Od VZP přišla platba koncem května, zatímco VoZP nám poslala zálohu za jednoho pracovníka přičtenou k faktuře za recepty. 14 dní mi trvalo vykomunikovat, kterého pracovníka mi systém nezapočetl. Nikdo nic neví, nikdo o ničem nerozhoduje, nikdo nemá zodpovědnost. Ve zkratce Hlava XXII. Právě teď sčítám a kontroluju příchozí platby a počítám, že nejpozději v červencové výplatě už budou peníze připisovány na účty ostatních zaměstnanců. Takže odměny za říjen až prosinec 2020 jsme začali zpracovávat koncem dubna 2021, platby začaly přicházet na účet lékárny koncem května 2021 a snad v srpnu budeme schopni připsat odměny na účty našich pracovníků.
PharmDr. Veronika Horáková, Nemocniční lékárna Fakultní nemocnice, Motol
Vím, že s covidovými odměnami mělo a dosud má spousta mých kolegů ze soukromých lékáren potíž a bohužel jim dosud nebyly vyplaceny.
V nemocnicích tyto problémy nemáme a svoje odměny zaměstnanci dostali na účet více méně ve slíbeném termínu dle úvazků a odpracovaných hodin ve sledovaném období, nehledě na to, zda pracují jako lékaři, sestry, farmaceuti, farmaceutičtí asistenti nebo sanitáři na ARO, žurnálu nebo v lékárně.
Mgr. Helena Slámová, Lékárna Komín, Brno
Kompenzace zdravotníkům se ve všech pádech skloňují prakticky celý letošní rok. Všichni netrpělivě kontrolují své účty, zda jim zasloužené odměny již dorazily. Často ale musí zaměstnanci jen odevzdaně čekat, zda je majitel skutečně vyplatí, či zda to pojme jako kompenzaci za covidové ztráty lékárny, protože závazek zaměstnavatele do vyhlášky z nějakého důvodu nikdo neukotvil. Jako provozovatel nezávislých lékáren bych ale ráda nabídla i pohled z druhé strany. Představitelé vlády sebevědomě tvrdili, že by se platby měly objevit na výplatních páskách za květen. Ač bych velmi ráda uváděný termín dodržela, dodnes k vyplacení nemám ani všechny podklady, natož peníze na účtech lékáren. Navíc by se při květnovém vyplacení značně navýšil průměrný hodinový výdělek, což by se významně projevilo v náhradách za dovolené v následujícím kvartálu. Tyto peníze by už ale musela hradit lékárna ze svého. Zda si takový výdaj navíc neřetězcová lékárna může dovolit, je na jiný článek. Co se týká zvoleného systému vyplácení, skoro podezřívám autora z požití lysohlávek. Jako první přišla platba od VZP v dubnu, souhrnně za IČO. Žádný rozpis za kolik zaměstnanců a za jaké platí, jen cifra. Požádala jsem telefonicky o podrobnější data. Nemohou, neumí, ale prý je to ASI bez sanitářek a ASI bez DPČ (pracovníky na dohodu o pracovní činnosti). Moje námitky, že by to měli dostat i tito pracovníci, nebyly reflektovány. Podklady ostatních pojišťoven chodily v průběhu dalších měsíců, každá mi informaci posílala jiným způsobem a v jiném formátu: do datové schránky, do mailu, někdy jsem musela aktivně vyhledávat ve zprávách na webu, jindy byla částka vmezeřena mezi běžné vyúčtování. Spočteno někdy souhrnně na IČO, jindy odděleně na každou provozovnu. Také na účtech se částky objevovaly samostatně i zakomponované do jiných plateb. A protože někdo další „moudrý“ spočítal poměrné části úhrad jednotlivých pojišťoven podle jejich regionálního zastoupení, pár pojišťoven poslalo tabulku s koeficienty, které se samozřejmě od sebe lišily, jiné neposlaly nic. Vypadá to, že některé z nich svůj díl zaokrouhlují, takže to přesně vlastně nejde spočítat. Vždycky vám v konečném součtu bude něco chybět, pokud byste snad chtěli vyjít z nějaké teoretické částky a vyplatit kompenzace zaměstnancům dřív, než bude tzv. jasno. Už se zdálo, že si uděláme s paní účetní večírek a pokusíme se peníze spravedlivě rozdělit a vyplatit. Když totiž máte deset úvazků 1,0, dva 0,75, dva 0,875, jednou DPČ a dvě sanitářky a nevíte, za koho vám pojišťovna zaplatila a za koho ne, protože jí nestojí za to k tomu poslat výpis, člověk se u toho počítání docela zapotí. Snad ani nezmiňuji, že ještě musíte zohlednit, kdo měl nemocenskou, dovolenou nebo OČR. Pak přišla zpráva, že se Komoře povedlo vyjednat i dříve avizovanou platbu za sanitářky a DPČ a že to pojišťovny doplatí. Skvělé! Tak zpátky na začátek. Zatím nějakou úhradu doposlala jedna pojišťovna. Těžko říct, jaká částka z toho připadá na DPČ. Jak se toho dopátrat, když to dosud nesouhlasilo žádné pojišťovně vůbec nikdy? O kolik by byl život krásnější, kdyby se provozovatelům podala hned informace, bylo vyplaceno tolik a tolik, za takový a makový úvazek či DPČ. U vojenské pojišťovny je to zvlášť nekonečný příběh. Nejdřív poslali jen zálohu. Z toho nešlo vyčíst nic. Teď poslali nějaký doplatek. Tak jim vedle odpovídání na letní otázku znovu píšu, zda je to konečné číslo a jestli tam zahrnuli už i ty sanitářky a DPČ nebo jestli to přijde ještě v další platbě zvlášť. Odpověděli obratem: „Vyčkejte, prosím, kompenzace se budou ještě přepočítávat“. Co to má být!?? Takže když ty kompenzace vyplatím, není jisté, jestli nebudu nakonec muset ještě něco vracet? Pojišťovny totiž nečerpají přímo z ÚZIS, ale z dat, která jim posílá Ministerstvo zdravotnictví. Tímto se omlouvám všem svým zaměstnancům. Peníze vyplatím do posledního halíře, ale až budu jednou skutečně vědět, kolik. Závěrem. Do tohoto chaosu chodily ještě i platby za výkony digitalizace receptů. Protože už jsem dávno vyčerpala počet znaků na odpověď, tak jenom ve zkratce: správný počet digitalizací trefila jen jedna pojišťovna. Podezřívám ji ale, že to byla náhoda.
Mgr. Filip Škarda, U Matky boží pomocné, Veselí nad Lužnicí
Covidové odměny je téma, které je pro značnou část lékárníků bolavé. Nebudu zde psát o odměnách z pohledu mého a mé výplatní pásky, ale spíše z pohledu předsedy OSL. Během posledních týdnů jsem s několika kolegyněmi a kolegy řešil především tyto problémy: špatně zadaný úvazek v UZIS a neproplácení sanitářek a dpp/dpč. Mnohé o tom však bylo napsáno vedením Komory, a tak jsem víceméně jen tlumočil již zjištěné. Rád bych spíše apeloval na kolegyně a kolegy, aby důsledně reklamovali nezaslané odměny pojišťovnám, aby posílali dotazy a stížnosti na ministerstvo. Musí nás být slyšet.
Mgr. Josef NEJEDLÝ, Pilulka Lékárna, Břeclav
Covidové odměny přišly na můj účet v červenci, v přesně takové výši, kterou jsem očekával. To znamená, že byl zohledněn úvazek a reálně odpracovaná doba během období, za které byly odměny uděleny vyhláškou. Pokud vím, tak za lékárnu Břeclav i výdejnu Lednice bylo vše v pořádku.
•
V minulém čísle zapracoval tiskařský šotek a schválně schoval odpověď pana doktora Košky na otázky: Jakou máte v lékárně zkušenost s lékovými chybami? Jak často je nacházíte? Jak reagují lékaři a pacienti? Miroslavu Koškovi se omlouváme a jeho odpověď zveřejňujeme v tomto čísle:
Otázkou je, jak je vnímán pojem léková chyba. Zvlášť poslední dobou se hodně používá, nejsem si však jist, zda si pod tím každý expedient představí to stejné. Já jsem si pro sebe vytvořil pojem lékové situace. Tedy situace, které je potřeba ověřit, doptat se, prodiskutovat je, zkrátka se jim hlouběji se zvýšenou pozorností věnovat. Na takové situace narážím takřka denně. Na první pohled se mohou zdát jako lékové chyby, někdy by to dokonce mohly být úplně jasné případy. V drtivé většině se však nakonec ukáže, že buď má situace své řešení, nebo že je to všechno tak trošku jinak. Více analgetik na receptech, jiná síla léku či odlišný přípravek než dříve, neobvyklé dávkování, použití či kombinace... I když pacienti ze začátku hlásí, že měli mít předepsáno něco jiného nebo neví, jak/kdy léky použít, často se mi stává, že po opatrném pečlivém vyptávání si pacienti rozvzpomenou, že lékař vlastně o změně léku, způsobu použití či kombinování mluvil, ale říkal toho hodně a pacienti byli ve stresu, tak na to úplně zapomněli. Někdy najdeme vysvětlení v lékařských zprávách, které spolu pročteme. Pohovor v lékárně tedy může pacientům mnohé připomenout a spolu pak dáme dávkování či kombinace dohromady a vše si ujasníme. Pacienti bývají pochopitelně rádi. U některých bývá patrné, že se z různých důvodů bojí na své léky zeptat. Po ujištění, že přesně kvůli tomu tu jsme, často ochotně pak svůj zdravotní stav se mnou proberou. U vyloženě podivných kombinací se mi několikrát stalo, že pacienti nakonec přiznali, že všechny léky nejsou pro ně, ale třeba pro partnera/ku, jen to lékař napsal na jednu osobu. Základem je tedy nedělat rychlé soudy a oprostit se od domněnek a s pacienty komunikovat, ověřovat medikaci a vhodným způsobem se ptát při nejasnostech, abychom docílili stavu, kdy pacienti své léčbě rozumí. Narazíme-li s pacienty skutečně na chybnou preskribci či zásadní nejasnost, pak podle situace to buď s lékařem řeším já, nebo sami pacienti.
Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistentČlánek vyšel v časopise
Časopis českých lékárníků
2021 Číslo 7-8
- Antibiotika na nachlazení nezabírají! Jak můžeme zpomalit šíření rezistence?
- FDA varuje před selfmonitoringem cukru pomocí chytrých hodinek. Jak je to v Česku?
Nejčtenější v tomto čísle
- Praktické informace o FMD v lékárnách
- Přeshraniční péče a eRecepty v EU
- Světové dny zdraví červenec – září
- Příznivý efekt orálních probiotik na zdraví ústní dutiny