Distribuce: Slon v porcelánu nebo růže?
Vyšlo v časopise:
Čas. čes. lék., 95, 2023, č. 6, s. 10
Před lety jsem v Benešově v jedné restauraci objevil starou ceduli „Družstevní sklad piv a limonádových nápojů restaurací a hospod okresu Benešov“. Už za Rakouska si zřizovali hostinští mezisklad, aby, když jim náhodou dojde pivo nebo limo, měli kam poslat pikolíka s kárkou pro rychlé dozásobení. V dnešní době by se řeklo, že měli sdílené zásoby.
Po roce 1989 se naskytla příležitost, aby majitelé lékáren vlastnili své distribuce. Bohužel to zašlo na vzájemné nedůvěře a nezájmu. A tak nemáme svoji Jihlavskou lékárenskou, které bychom dávali přednost před ostatními a pěstovali ji jako růži, která by nám provoněla to naše lékárenství. Musíme využívat distribuce cizích vlastníků. Majitel Dr.Max si vlastní distribuci pořídil. Jiné distribuce vlastní několik lékáren. Další šli cestou poskytování marketingové podpory lékárnám, kterým dodávají. Jsou i distribuce jednotlivých výrobců, které dodávají napřímo, ale takové většinou chtějí velké odběry.
Co vlastně od takové distribuce lékárník čeká?
Pamatuji doby, kdy do lékárny jezdili tři distribuce 2x denně. Byl to luxus a bylo to minulé století. Taky mi seniorní kolegové vyprávěli příběhy, kdy do lékárny jezdila Avia jednou za měsíc, lékárna se zavřela a kdo měl ruce a nohy, nosil krabice do skladu. Chci mít distribuci, která mi lék doveze zítra ráno. To mi stačí. Měla by samo sebou dodržovat všechna pravidla správné distribuční praxe, aby dovezla léčiva v té nejlepší kondici. Široký sortiment léčiv je samozřejmostí. V současné době šetření se jeden distributor snaží ušetřit na závozech a rozdělil si lékárny na ty, které odebírají víc a na ty, co odebírají míň. Těm druhým pak zrušil jeden denní závoz. My měli ště stí, že nám zůstal ranní závoz, ačkoli spíš dopolední. Z běžného času 8:00 se závoz posunul na desátou, ale pak se pár chytrých hlav dalo dohromady a vrátili nás do trasy, která přijíždí v osm. V jiných lékárnách jsou z toho doslova „na mrtvici“, protože jim nechali jen odpolední závoz a dovezou jim tedy zboží v 16:00, kdy už je tam sám voják v poli magistr a je rád, že poskytuje Distribuce: Slon v porcelánu nebo růže? lékárenskou péči. Pacient tedy přijde v pondělí a lék dostane až ve středu odpoledne. Na to nejsme my ani naši pacienti zvyklí. U takové distribuce budete objednávat jen to, co nikdo jiný nemá. Třeba léčiva distribuovaná formou DTP kanálů. Takže od nich berete míň, když berete míň, vyhrožují, že nemusíte mít stejné podmínky jako doteď. Bere se za míň peněz, ale pacienti dva dny čekat nebudou. Spirála se roztáčí. Distribuce nechápou princip „náš zákazník, náš pán“.
Je super, že máte distribuci, která má všechno, ale nemůže si za to říct 10 procentních bodů z naší společné průměrné cca 20% přirážky. Hezká byla předvánoční návštěva reprezentantky distribuce, která mi vyprávěla, jak vytvořili pracovní skupinu, která půl roku jednala, aby nám zvedli svou část marže o 0,1 procentního bodu, kteroužto smutnou zprávu mi jde ona oznámit. Možná kdyby nejednali, ušetřili by stejné peníze taky.
V posledních letech se nám tu ustálil takový nešvar, že držitelé registrace mají své sklady u distribucí, ale ten distributor tam nesmí. Osvědčila se mi taktika rovnou zavolat na zastoupení držitele registrace a vyjednat přímé vyskladnění k distributorovi a následně na lékárnu. Ale komfortní to tedy není. Myslel jsem si, že je to časem začne štvát, protože to žere spoustu času a tím i peněz, ale ne. Třeba by se osvědčila nějaká dohoda, že když mi něco dojde, tak si ze skladu vezmu podobně jako ti hostinští v Benešově ze společného Družstevního skladu piv a limonádových nápojů a napíšu „na futra“, že jsem si vzal. Přece by nám všem mělo jít o to, aby se co nejvíce správných léčiv dostalo ke správnému pacientovi v ten čas, kdy je to potřeba a nikoho nezajímá ta byrokracie za tím. Shrnuto podtrženo: Distribuce nejen vozí léky z bodu A do bodu B, ale vyjednávají nám nezávislým marketingovou podporu, čímž si zajišťují naši loajalitu. Zároveň se někdy chovají jak slon v porcelánu a rezignovaly na svou úlohu – doručit léčiva včas.
Přemek CÍSAŘ
Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistentČlánek vyšel v časopise
Časopis českých lékárníků
2023 Číslo 6
- Jak a kdy u celiakie začíná reakce na lepek? Možnou odpověď poodkryla čerstvá kanadská studie
- FDA varuje před selfmonitoringem cukru pomocí chytrých hodinek. Jak je to v Česku?
Nejčtenější v tomto čísle
- Přátelé, takhle skutečně ne
- Lékárna a distribuce
- Svěží Jarní konference v Jihlavě již po třinácté
- OSVĚDČENÍ K VÝKONU LÉKÁRENSKÉ PRAXE