PORADNA ODBORNÉ KONZULTANTKY ČLnK
Vyšlo v časopise:
Čas. čes. lék., 94, 2022, č. 9, s. 22
Jak správně zapisovat eRecepty do opiátové knihy?
Podrobné informace k opiátovým eReceptům a jejich evidenci jsou uvedeny na stránkách ČLnK v článku zveřejněném v sekci Pro členy/Sdělení/Komora/ dne 6. 1. 2022 (1url.cz/@evidenceNL). I s časovým odstupem více než půl roku jsou informace v článku stále aktuální. Novela vyhlášky č. 123/2006 Sb., o evidenci návykových látek ze dne 16. 12. 2021 ve znění účinném od 1. ledna 2022 přinesla sice legislativní možnost vést evidenci vysoce návykových látek a přípravků elektronicky, ale nároky na její vedení jsou vysoké a musí být důsledně zapracovány do lékárenských programů. Do doby, než bude technicky možné vést evidenci vysoce návykových látek elektronicky, musí lékárna vést evidenci písemně v evidenčních knihách, rozsah záznamů nebyl novelou vyhlášky změněn.
Obsah záznamu v evidenční knize o výdeji vysoce návykové látky či přípravku je stejný u výdeje na „opiátový“ eRecept i u výdeje uskutečněném na listinný recept s modrým pruhem, tj. zapisuje se pořadové číslo dokladu, datum výdeje, jméno a příjmení lékaře, název a sídlo předepisujícího poskytovatele zdravotních služeb, jméno a příjmení pacienta, bydliště pacienta, název návykové látky nebo přípravku včetně jeho síly, lékové formy a velikosti balení, jednotku množství a počet vydaných jednotek.
Vzhledem k tomu, že eRecept není listinným dokladem, ale legislativa požaduje pořadové číslo dokladu, je vhodné, vytisknout opis opiátového receptu se všemi potřebnými údaji a tento doklad opatřit pořadovým číslem. Z provozu lékárny se jeví jako praktické poznamenat na opis receptu datum výdeje, vydávající osobu a číslo dokladu přidělené v lékárenském programu. Není to legislativní požadavek, ale pomáhá to při orientaci v dokladech. V některých lékárnách si zakládají pouze průvodky k eReceptům s vyznačením pořadového čísla dokladu. Záleží na vašem rozhodnutí, co bude pro založení k písemné evidenci výdejů eReceptů ve vaší lékárně dostačující, abyste mohli doložit okolnosti jednotlivých výdejů.
Připomínám, že podle platné legislativy musí být evidence vedena tak, aby pravdivě zobrazovala skutečnosti, které jsou jejím předmětem, to mimo jiné znamená, že záznam o příjmu/ výdeji se provádí v den, kdy nastala evidovaná skutečnost. Pokud například dojde k situaci, že na jeden eRecept je ve stejné lékárně vydáván léčivý přípravek ve dvou různých dnech (např. na eReceptu předepsáno 10 balení LP RITALIN 10MG TBL NOB 30, v lékárně skladem pouze 5 balení, která vydám, zbytek je doobjednán a vydán v době platnosti eReceptu v některý z následujících dnů), musím vždy do evidenční knihy zaznamenat výdej v ten den, kdy byl uskutečněn. Tento postupný výdej na eRecept na vysoce návykovou látku je povolen. U listinných receptů s modrým pruhem tento postup stále není možný, s odůvodněním SÚKL a MZd, že v legislativě není zakotvena žádná možnost rozpracovaného receptu, není možný opakovaný výdej na opiátový recept, není možno udělat výpis z listinného receptu s modrým pruhem.
Je samozřejmě velkou snahou a přáním, aby byla písemná evidence návykových látek v evidenčních knihách nahrazena elektronickou evidencí. Podle legislativy musí elektronická evidence plnit stejnou funkci jako písemná, proto jsou stanoveny nároky na sledování pohybu a stavu zásob po dobu 5 let, u jednotlivých zápisů musí být možnost identifikace osoby, která zápis provedla, zaváděna je povinnost kvalifikovaných elektronických podpisů, povinnost denní bezpečnostní kopie a pravidelné archivní zálohování datových souborů, aby bylo možno data rekonstruovat, ale zároveň nebylo možno záznamy zpětně měnit, provádění a dokumentace oprav v evidenčních záznamech, možnost okamžité tiskové sestavy, která by zobrazovala všechny požadované údaje v kontrolovaném období. Jde tedy opravdu o rozsáhlý soubor úkolů, které musí být zapracovány do lékárenských informačních systémů. Jednotlivé softwarové společnosti na dané problematice pracují, ale zatím není žádná funkční verze. Do lékáren budou moduly elektronické evidence nasazovány postupně v průběhu podzimu. Nadále trvá doporučení, aby zpočátku lékárny vedly elektronickou evidenci ve zkušebním režimu současně s písemnou evidencí. Půjde minimálně o dobu, než dojde k odladění chyb v elektronické evidenci, k seznámení se se všemi postupy a procesy, které elektronická evidence vyžaduje a důležité také budou konzultace se SÚKL, který je dozorovým orgánem. Rozhodnutí o spuštění „ostré“ elektronické evidence a zrušení písemné evidence, pak bude už na každé lékárně, resp. provozovateli lékárny.
Ve vyhlášce je také uvedena povinnost, že provozovatel lékárny musí mít v písemné podobě stanoveny postupy organizačního a technického zabezpečení vedení elektronické evidence s definicí minimálně osmi bodů, které musí obsahovat. Jedná se například o definici přístupových práv a způsobu jejich nastavování, způsobů zálohování dat, uchovávání dokumentů, postupů při výpadku systému vedení evidence či při ztrátě možnosti využívat hardware, postup oprav chyb v evidenci a způsob školení uživatelů. ČLnK se aktivně zajímá o celou problematiku, spolupracuje s tvůrci lékárenských systémů a připravuje vzorovou dokumentaci k elektronické evidenci pro lékárny.
Mgr. Dagmar DUBSKÁ,
odborná konzultantka ČLnK
Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistentČlánek vyšel v časopise
Časopis českých lékárníků
2022 Číslo 9
- Jak a kdy u celiakie začíná reakce na lepek? Možnou odpověď poodkryla čerstvá kanadská studie
- FDA varuje před selfmonitoringem cukru pomocí chytrých hodinek. Jak je to v Česku?
Nejčtenější v tomto čísle
- Etika v práci farmaceuta – vybrané základní dokumenty
- OSVĚDČENÍ K VÝKONU LÉKÁRENSKÉ PRAXE
- GARANTOVANÉ KURZY ČLnK
- PORADNA ODBORNÉ KONZULTANTKY ČLnK