#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

V krizi prolamujeme ledy


Vyšlo v časopise: Čas. čes. lék., 92, 2020, č. 4, s. 9-10

Kdo by mezi farmaceuty neznal „lékárnici maminku“ Mgr. Sašu Haškovou? Bylo jen otázkou času, kdy tato cíle­vědomá, aktivní a současně sebekritická a nápadům ostatních přístupná lékárnice stane ve vedení České lékárnické komory. Představujeme vám ji tedy jako nováčka v představenstvu ČLnK.

Chtěla jsem přinést nadšení, energii mládí a chuť pracovat. Nabídnout můj pohled a zkušenosti z komunikace s veřejností z projektu Lékárnic maminek. To je to, co mě baví a dělám to ráda, dokud mi to dává smysl. Také jsem se chtěla učit od těch, kteří jsou v představenstvu již dlouho.“

Absolventka hradecké farmaceutické fakulty (2014) se ve vedení Komory zapojila do práce ve skupině pro celoživotní vzdělávání a je členkou týmu pro PR a komunikaci. „Baví mě oživování grafikou věci, které v Komoře vznikají a mají pak lepší dosah, mohou oslovit více mladých lidí, kteří jsou naši budoucí pacienti. Ráda tvořím svěží věci, které oslovují moji generaci.“

Magistra Hašková chce samozřejmě i nadále rozvíjet svůj srdcový program Lékárnic maminek. V jakém aktuálním roz­položení se Lékárnice maminky nacházejí v době nouzového stavu a ko­ro­navirové krize?

Zastavilo se pořádání všech akcí a tedy i naše besedy. To nás ale paradoxně posunulo o krok dopředu a lékárnice maminka Šárka Nováková přišla s nápadem „websed“. Jedná se o živá vysílání na sociálních sítích, kde nabízíme pravidelně jednou týdně půlhodinovou besedu, jako krátké shrnutí z jednotlivých témat našich besed se zaměřením na aktuální situaci. Ostatní lékárnice maminky také nezahálí a píší články. V těchto dnech se opět ukazuje, jak důležité je si vybírat kvalitní zdroje informací.“

Saša chválí současnou aktivitu Komory, „jedná se na všech frontách a ze všech sil“. Webový komunikační nástroj Freelo je podle ní teď nejlepší možností, jak udržet tempo s novými každodenními potřebami a jak rychle zjistit názory jednotlivých členů představenstva a domluvit se na společném postupu. „Určitě upřednostňuji osobní kontakty, ale v době nouzového stavu je to nejschůdnější cesta komunikace,“ říká.

Současná situace je příležitostí k reformě lékárenství, v jakou jsme už nedoufali. V krizi prolamujeme ledy tam, kde v „době klidu“ nic takového nepřipadalo v úvahu (jednání o dočasném zrušení povinnosti digitalizace, ověřování atd.). Vnímám za tárou také obrovskou změnu ve vztahu lékárník–pacient, cítím, že jsme teď skutečně potřební. Pacienti ukázněně vstupující po jednom, po dvou, plexiskla nebo výdejová okénka mezi námi sice vytvořily bariéru, ale já vnímám, že jsme si blíž než dřív. Vnímám, že je má rada opravdu zajímá, vnímám, že chtějí rozumět, víc než kdy dřív. A také jsem si vzpomněla na vtip o dvou dětech a Vánocích. To pesimistické, kterého rodiče zahrnou dárky a přesto není šťastné, a optimistické, které dostane hnůj, nadšeně přehrabuje vidlemi a volá: »Tolik hnoje, to tady musí být někde i ten koník.« Vždy budu nenapravitelný optimista. :)“

Hlavní problém pro lékárníky vidí v tuto chvíli v tlaku komerčních subjektů na prolomení Rx online, o které se teď, někteří pokoušejí právě oduvodněním potřeby v koronavirové krizi.

Zásilkový výdej léků na předpis vnímám jako reálnou hrozbu, která v českém prostředí bez jasného vymezení pravidel námi lékárníky může znamenat zánik lékárenství, jak ho známe. Věřím, že má smysl právě v této krizi ukázat, že jsme odborníci, že tu zůstáváme pro pacienty. Také se ukazuje, jakou výhodu představuje snadná dostupnost spádové lékárny s ohledem na lékovou historii, i s tím spojené praktické řešení při výdeji třetí osobě. Pokud to teď ustojíme, nejlepší PR za nás udělají sami pacienti, kteří to vidí a oceňují. Věřím, že toto má obrovský smysl.“

Druhým členem představenstva (za matadory) v tomto čísle bude doktor Aleš Novosád. Co byste mu poradila, vzkázala, na co se ho zeptala? 

Aleš nepotřebuje mé rady. Napadlo mě nedávno, že nic není náhoda a tak má ode mě palec nahoru za víc než prozíravou práci na oživení OSL!“

Doktor Novosád je v představenstvu coby zaměstnanec druhého největšího lékárenského řetězce. Co si myslíte o tolik proklamované lékárnické jednotě? Je opravdu potřeba? Nebo je užitečnější názorová pestrost?

V projektu Lékárnic maminek vidím, že názorová pestrost je skvělá. Jsou mezi námi lékárnice z řetězců, nemocnic i malých lékáren. Máme různé zkušenosti, ale spojuje nás vize a nadšení. Je důležité, abychom uměli přijímat názory druhých. Stejně i v lékárenství se v posledních dnech ukazuje, že nás krize může spojovat napříč názory, zaměstnavateli. V tom vidím budoucnost.“

Zasáhne vaše působení v představenstvu nějak víc do vašeho současného života, rodiny apod.? Kolik mu chcete věnovat času?

Dokud mi práce v představenstvu dává smysl, je to i koníček. Propojuji od začátku věci, které mě baví, s těmi potřebnými. Mám to tak ve všem. S narozením dětí se mi přirozeně otevřel svět pochybných „mama diskuzí“, ve kterých maminky kamarádky tápaly. Proto jsem chtěla přinést kvalitní zdroj informací pomocí Lékárnic maminek. S postupem času mi dávalo smysl přenést mé zkušenosti s komunikací a vzděláváním veřejnosti do představenstva. Teď se jen učím hledat rovnováhu mezi prací a rodinou.“


Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistent

Článek vyšel v časopise

Časopis českých lékárníků

Číslo 4

2020 Číslo 4
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Aktuální možnosti diagnostiky a léčby litiáz
nový kurz
Autoři: MUDr. Tomáš Ürge, PhD.

Střevní příprava před kolonoskopií
Autoři: MUDr. Klára Kmochová, Ph.D.

Závislosti moderní doby – digitální závislosti a hypnotika
Autoři: MUDr. Vladimír Kmoch

Aktuální možnosti diagnostiky a léčby AML a MDS nízkého rizika
Autoři: MUDr. Natália Podstavková

Jak diagnostikovat a efektivně léčit CHOPN v roce 2024
Autoři: doc. MUDr. Vladimír Koblížek, Ph.D.

Všechny kurzy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#