Jak obstát před tajemným pacientem
Vyšlo v časopise:
Čas. čes. lék., 90, 2018, č. 2, s. 31
Pět let je dlouhá doba. Ano, naposledy na konci roku 2012 zavítal do stovky náhodně vybraných lékáren v ČR tajemný pacient s přáním: „Dobrý den, chtěl/a bych jeden Paralen.“ A aby neodešel zase tak brzy, následovala otázka na vhodnost kombinace léků u pacienta s typickou polypragmazií.
Poprvé jsme podobný průzkum realizovali s agenturou DATAMAR v roce 2010. Opakováním o dva roky později jsme získali možnost srovnání vývoje v některých klíčových parametrech. Hlavním cílem bylo zachycení reálné situace v lékárnách z pohledu zákazníků / pacientů. Mezi dílčí cíle, které byly ve vazbě na hlavní cíl sledovány, patřilo prostředí lékárny (přehlednost lékárny, diskrétní zóna atd.), soft skills (ochota, vstřícnost, komunikativnost, srozumitelnost) a v neposlední řadě odborná úroveň lékárníků a farmaceutických asistentů (s důrazem na správnost a úplnost poskytovaných informací). Ve většině sledovaných parametrů bylo možné pozorovat alespoň mírné, statisticky významné, zlepšení.
Představenstvo ČLnK v roce 2017 rozhodlo, že s odstupem více než pěti let uskutečníme průzkum kvality lékárenské péče formou tajemného pacienta opět. Cílem není vytvářet Potěmkinovy vesnice, lakovat situaci na růžovo, očekáváme stejně jako v průzkumech předchozích pravdivý a nezkreslený obrázek. Protože ale provozní slepota může často způsobovat, že se zapomeneme zaměřit na záležitosti, které okem pacienta dokážou zásadně ovlivnit vnímání lékáren, připravili jsme pro vaši inspiraci přehled kroků k rychlému zlepšení:
Pacient má právo na soukromí, pomozte mu (přesto 57 % lékáren nemělo jakkoliv vyznačenou diskrétní zónu).
Pacient chce vědět, s kým mluví. Anonymita vydávajícího v něm může vyvolat pochybnost, zda se mu věnuje ten pravý odborník (64 % farmaceutů nicméně bylo pro pacienty naprosto anonymních, protože nebyli opatřeni jmenovkou).
Pacient může být unavený či vyčerpaný, měl by mít možnost odpočinku i v lékárně (jak kde – v polovině lékáren neměli možnost se posadit).
Pacient si váží nadstandardních služeb, musí o nich však vědět (počet lékáren nabízejících měření krevního tlaku, konzultační činnost atd. se výrazně zvyšuje, bohužel pacienti se o službách lékárny často nedozví).
Pacient očekává od lékárníka aktivní přístup, ten by měl VŽDY vědět pro koho lék je a zda je pro něj vhodný (přesto pacienta před výdejem identifikovalo pouze 13 % lékárníků).
Lékárník je pro pacienta odborník na léky a dispenzace je jeho královskou disciplínou (podle výsledků přesto s výrazným prostorem pro zlepšení, např. 2/3 farmaceutů a farmaceutických asistentů neinformovalo tajemné pacienty o způsobu užívání doporučeného léčiva, informace o doporučených režimových opatřeních dostalo pouze 17 % modelových pacientů).
Pacient očekává od lékárníka radu, kterou mu poskytne sám bez vyzvání. V případě komplikované léčby nebo nejistoty by lékárník měl reagovat na dotaz pacienta nabídkou plánované konzultace (přesto dva léky se stejnou účinnou látkou odhalilo u testovaného případu polypragmázie jen 28 % lékárníků).
Každý bod má v hodnocení mystery shoppingu vlastní váhu, největší z nich mají samozřejmě body 5 až 7, tedy ty, které odrážejí kvalitu poskytované lékárenské péče.
Agentura DATAMAR nám nabízí pohled na lékárny optikou pacienta. Tedy optikou, kterou velmi často zdravotníci obecně podceňují. Budeme rádi, když vás bude připravovaný průzkum motivovat ke změnám, které vaši pacienti bezesporu následně ocení. A jak vlastně DATAMAR hodnotil přístup lékárníků a farmaceutických asistentů? Nejčastěji jsme byli vnímáni jako slušní, klidní, avšak méně aktivní.
Michal HOJNÝ
Michaela BAŽANTOVÁ
PS: Průzkumu se vedle stovky náhodně vybraných lékáren může účastnit jakákoliv další. Podrobnosti budou včas uveřejněny na www.lekarnici.cz.
Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistentČlánek vyšel v časopise
Časopis českých lékárníků
2018 Číslo 2
- Jak a kdy u celiakie začíná reakce na lepek? Možnou odpověď poodkryla čerstvá kanadská studie
- FDA varuje před selfmonitoringem cukru pomocí chytrých hodinek. Jak je to v Česku?
Nejčtenější v tomto čísle
- Osvědčení k výkonu soukromé lékárenské praxe
-
Nově registrované látky
Kyselina obeticholová - Co určitě stojí za přečtení...
- XX. Konference mladých lékárníků