Tajemný pacient potřetí
Vyšlo v časopise:
Čas. čes. lék., 94, 2022, č. 4, s. 20
Měření kvality poskytované péče ve zdravotnictví má dlouholetou tradici. Kritéria se logicky nastavují podle toho, o jaký obor se jedná. U onkologických center se sleduje přežívání pacientů dle jednotlivých diagnóz, v porodnictví např. frekvence císařských řezů, operační týmy se hodno? podle výskytu pooperačních infekcí. Takto „tvrdá“ data pro zjištění kvality poskytované lékárenské péče bychom hledali velmi obtížně, proto jsme se rozhodli, že navážeme na průzkumu z let 2010 a 2012 a uspořádáme letos třetí návštěvu tajemných pacientů v náhodně vybraných lékárnách.
Na co se tajemní pacienti zaměří?
Podle přesně stanovené metodiky budou tito k podobným průzkumům proškolení „pacienti “ navštěvovat lékárny a budou hodnotit rozsah a kvalitu poskytovaných informací, zda byly při výdeji předány veškeré informace nutné ke správnému a bezpečnému užívání léčivých přípravků.
Vedlejším efektem průzkumu je hodnocení prostředí lékáren rozsahu nabízených služeb pohledem pacienta.
Každá ze sledovaných lékáren dostane po skončení průzkumu hodnocení, jehož součástí bude pořadí v jednotlivých hodnocených činnostech. Stejně jako v předchozích průzkumech i letos bude platit, že nebude publikován žádný žebříček s uvedením konkrétních lékáren! Klíčové budou trendy celého souboru lékáren. Průzkumy v letech 2010 a 2012 nám umožní srovnat, v čem jsme se zlepšili a naopak, kde máme rezervy.
Logickou otázkou je – a co se stane s výsledky?
Podobně jako ty předchozí budeme i tentokrát výsledky komunikovat otevřeně ke všem členům ČLnK, představíme je a budeme je diskutovat na akcích pořádaných ČLnK.
Dalšími partnery do debaty budou vzdělávací instituce (farmaceutické fakulty, IPVZ), ČFS, zástupci provozovatelů i farmaceutických asistentů. Když se podíváme, k čemu přispěly předchozí průzkumy, můžeme uvést – vytvoření doporučeného postupu pro výdej LP, prezentaci odborných aktivit jak na webu ČLnK, tak i v médiích, důraz na vytvoření a dodržování diskrétní zóny, označení expedientů jmenovkou.
Věříme, že nám výsledky třetího Tajemného pacienta pomohou objektivizovat informaci o úrovni lékárenské péče poskytované v lékárnách a budou silným argumentem i směrem k stakeholderům a podpoří naši snahu o změnu systému odměňování lékáren.
Michal HOJNÝ
Stanislav GREGOR
Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistentČlánek vyšel v časopise
Časopis českých lékárníků
2022 Číslo 4
- Jak a kdy u celiakie začíná reakce na lepek? Možnou odpověď poodkryla čerstvá kanadská studie
- FDA varuje před selfmonitoringem cukru pomocí chytrých hodinek. Jak je to v Česku?
Nejčtenější v tomto čísle
- OSVĚDČENÍ K VÝKONU LÉKÁRENSKÉ PRAXE
- VÝZNAMNÁ JUBILEA duben
- GARANTOVANÉ KURZY ČLnK
- Časopis českého lékárnictva – 1. dějství – 1882–1900