Já mu říkám Matrix
Vyšlo v časopise:
Čas. čes. lék., 95, 2023, č. 3, s. 22-24
V sokolovské lékárně spustili unikátního skladového robota
Psali jsme o něm už v minulém čísle. O největším univerzálním automatickém skladovém robotickém systému v české lékárně. Je to sice monstrum, ale v kolektivu sokolovské nemocniční lékárny oblíbené a už má i přezdívku. Na slavnostní spuštění jsme se poslední únorový den zajeli podívat. Můžeme si myslet o robotizaci lékáren cokoliv, ale těžko lze zpochybnit, že šlo o historický den a že možná právě taková automatizace rutinní práce nakonec umožní přežití a rozvoj odborné lékárnické profese.
Duší celé akce „pořízení největšího skladového robota v české lékárně“ je evidentně vedoucí lékárnice sokolovské nemocniční lékárny Penta Hospitals PharmDr. Ludmila Debnárová. Vypráví o projektu tak nadšeně a zaujatě, jako by mluvila o svém potomkovi, který právě vyhrál prestižní šachový turnaj. Ten den rozdala spoustu rozhovorů pro veřejná média, v našem povídání jsme se snažili probrat spíš témata, která by mohla specificky zajímat především lékárníky. (A taky zajímají. Na spuštění přijela i zástupkyně karlovarské nemocniční lékárny, která si přála zůstat v anonymitě, nicméně robot ji velmi zaujal a o jeho instalaci v lékárně určitě budou uvažovat.)
Paní doktorko Debnárová, co předcházelo dnešnímu dni, kdy jste za velké slávy spustili největšího skladového robota v české lékárně?
Myšlenka vznikla v roce 2018, kdy jsme poprvé spouštěli zdejší nemocniční lékárnu. Já i tehdejší majitel jsme už chtěli robotickou jednotku, ale netušili jsme, jak bude v budoucnu fungovat nemocnice a že se nemocniční část rozšíří mnohem víc než veřejná. Do toho přišly eRecepty, FMD kódy a skupině přibývaly nemocnice, které bylo užitečné zásobovat z jednoho místa. Navíc na Sokolovsku bylo a je těžké shánět kvalitní odborný personál, takže se nutnost automatizace vyvíjela sama. Pak jsme viděli první firemní prezentaci belgické firmy a zalíbila se nám natolik, že jsme hned na jaře 2019 letěli s představiteli Penty do Belgie, do Bruselu. Navštívili jsme přímo výrobu těchto robotů, jak se staví od píky, viděli jsme funkci robotické ruky. Taky jsme navštívili asi deset lékáren, kde zazněla řada otázek, například: „Kolik lidí vám robot ušetřil?“ a oni nám překvapivě odpovídali: „My neušetřili lidi, ale robot nám ušetřil práci, kterou nechceme dělat, takže máme víc času na odbornou práci, na laboratoře a konzultace s pacienty.“ A v nemocničních lékárnách se jim navíc rozšířil prostor pro konzultace s jednotlivými odděleními a lékaři.
Zkuste tedy shrnout, jaké jsou plusy a mínusy automatického skladového robota.
Vidím spíš plusy. Když si vezmete, s čím jdete studovat farmacii, tak každý student sní, jak bude pomáhat lidem a má všechny tyhle ideály, ale pak vás semele rutina a vytahování šuplíků, přičemž laická veřejnost vás často už ani nevnímá jako odborníka. Pacienti, kteří k nám chodí, nás oslovují třeba „sestro“, což neznamená, že sestra není odborný personál, ale ve vztahu k lékárně už málokdo chápe, že je potřeba něco vystudovat, mít vysoce odborné znalosti. Já mám spoustu přátel, kteří se diví, když vidí, že mám nějaký titul, diví se, že se to studuje… Takže robotický systém může být pro lékárníka velké plus. Ušetří rutinní práci, kromě přehrabování šuplíků i ověřování a zneplatňování kódů léčiv atd. Robot vytváří lékárníkovi čas pro konzultace, jak směrem k pacientovi, tak i k odbornému personálu nemocnic. Mně se například zmnožily osobní konzultace s pacienty, beru si je do kanceláře samostatně a konzultuju s nimi jejich lékové problémy.
A to jsou ty neplacené výkony…
Ano, to jsou ty neplacené výkony. Nejsem klinický farmaceut, ale vidím v tom obrovské pole působnosti pro kolegy, kteří se budou tomuto oboru věnovat. Říkala jsem to i na konferenci v Jihlavě, že to je směr a trend farmacie, rozšiřování odbornosti, klinická farmacie a konzultace s pacientem.
A mínusy robota? Pokud nemá mínusy, tak na co by si lékárníci měli dávat pozor, když uvažují, že by si něco takového taky pořídili?
Tím, že jsme první, vychytáváme i všechny související těžkosti. Protože žádný lékárenský software v ČR zatím není připravený na robotickou jednotku, asi si dokážete představit, že na začátku byl problém úplně všechno. Úprava software je základ. Teď máme Mediox, firma se prokousala naší lékárnou, přitom jsme zjistili i problém z belgické strany, kdy nám například robot chybně naskladnil, neupřednostnil FMD kód před čárovým kódem z krabic, takže jsme to museli opravovat. Ale nakonec to software zachraňuje, protože nedovolí naskladnit takový dodací list, ohlásí vám chybu a ukazuje, kolik je na dodacím listu kusů, kolik máte v robotovi a v robotovi ukáže prostě ověřené kusy přes FMD kód a vy víte, že musíte dohledat chybu.
Takže pro lékárníka systém řeší všechny nepříjemnosti, se kterými se do té doby potýkal, FMD, skenování…
Ano, ale robot je jenom stroj, takže vydá opravdu jen, co mu software nebo člověk zadá. Například veškerou generickou substituci, ať probíhá pro nemocnici nebo na výdeji pro pacienta, stejně musí vyřešit člověk. V současné době nejsou ty systémy takové, aby si robot sám volil.
Co teda neumí robot?
Robot neumí generickou substituci. U EAN bere jen paušální dobu expirace, třeba rok, a to mně se jako vedoucímu nelíbilo, takže u příjmu rozdělíme konkrétní dodací list na FMD kódy, ty nekontrolujeme, protože víme, že to zkontroluje robot při násypu. Kontrolujeme pouze šarže a expirace na nových krabicích, nebo na krabicích, které mají EAN, protože já nechci do systému zadávat nějaký paušální rok. Chci mít a vidět realitu jak v šarži, tak v expiraci, protože i u těchto přípravků může dojít ke stahování SÚKLem. A pak už robot načítá data ze software a ukazuje jenom, co mu zadáte.
Taky opiáty a chlazená léčiva robot prý neřeší…
Lednice nejde, opiáty nejdou, rovněž velká objemná balení nebere.
O tom jsme se bavili s kolegyní z karlovarské nemocnice, zajímalo jí, jak se řeší objemné krabice, například o 12 těžkých lahvích…
To zůstává pořád analogově na lidských rukou. Není to skladový robot někam do výrobny, do nějakých hal, který zvládne velké váhy, opravdu se bavíme o krabičkách.
A komu byste z lékárníků robota doporučila a na koho je to možná už příliš?
Určitě bych jej doporučila nemocničním lékárnám, hlavně těm, které mají odborná pracoviště. Personál se pak bude moci věnovat víc odborným činnostem. Kromě toho, my jsme vždycky doháněli a nestíhali ty papírové záležitosti. Teď se administrativa s pomocí robota zvládá mnohem lépe a v klidu. Stresovost je nižší, lidé jsou příjemnější, personál si v pracovní době stíhá, co má, a nenarůstají nám přesčasové hodiny.
Do veřejné jednokoňky to ale asi moc není…
Do veřejné bych to dala, kdybych věděla, že jsem majitel sám nebo mám maximálně jednoho zaskakujícího lékárníka v průběhu dovolených… Jinak pro jednokoňky někde na hranicích je to úplně ideální, ale zase musíte to zboží nějak vyložit, ukázat, protože ze zkušenosti vím, že zejména německá klientela si to chce ošahat, tak je pak otázka, jestli mít digitální police (monitory) nebo nějaké atrapy, krabičky. Ale jinak by to tam šlo, protože výdejů na recept je minimum, většinou jde o prodej.
Jak se na robota tváří osazenstvo lékárny?
Slyšel jsem, že už má nějakou přezdívku, ale nikdo mi ji nechtěl říct. Všechny dotázané pracovnice se jen tak záhadně culily… Myslím, že mu v den instalace daly nějaké ženské jméno, ale nevím, jestli to byla Romana nebo kdo… Já mu říkám Matrix, protože mně se líbí ten pohled od dveří na police, opravdu je to takový náš Matrix. Personál mám skvělý, jsou to srdcaři. Přijímají veškeré novinky, ale tím, že jsme v krátké době zároveň s instalací robota měnili software, museli se učit nové dovednosti. To je trochu zpomalilo a kolegyně byly trochu naštvané, že to neodsejpá, jak byly zvyklé. Ale já vím, že to doženou, protože to je všechno o zvyku. Do provozu robota nás firma zaučovala hodinu, dvě a bylo, víc netřeba… Samozřejmě to trochu změní rutinu, logistiku lékárny, vy se musíte přizpůsobit chodu robota, ale to je spíš benefit.
Mají se lékárníci robotizace obávat?
Lékárníci ať se nebojí, že přijdou o svoji práci. Činností je v lékárně mnohem víc a odbornějších než nějaké pípání léků. Digitální doba tady je a bude sílit a je jenom na nás, jak ji využijeme ve svůj prospěch.
A bude je práce s robotem bavit?
Bude, protože je jednoduchá a intuitivní, není to nic složitého.
Zdeněk POKORNÝ
Štítky
Farmacie Farmakologie Farmaceutický asistentČlánek vyšel v časopise
Časopis českých lékárníků
2023 Číslo 3
- Distribuce a lokalizace speciálně upravených exosomů může zefektivnit léčbu svalových dystrofií
- O krok blíže k pochopení efektu placeba při léčbě bolesti
Nejčtenější v tomto čísle
- OSVĚDČENÍ K VÝKONU LÉKÁRENSKÉ PRAXE
- Kdo je Komora?
- ZEPTALI JSME SE
- Účinnost suplementace L-lysinu u recidivujícího herpes labialis