#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Chovat se jako lékárník, ne hokynář


Authors: Pokorný Zdeněk
Published in: Čas. čes. lék., 92, 2020, č. 9, s. 12-13

„Chtěla bych, aby studenti měli kam po studiu jít, aby stále existovaly lékárny a lék byl pacientovi dán z rukou lékárníka jako největšího odborníka na léky.“ Říká jedna z nových členek představenstva PharmDr. Ivana Lánová. Studenty zmiňuje proto, že je nejen vedoucí lékárnicí (od roku 1996), ale dlouhodobě se věnuje i přednáškové a pedagogické činnosti . Na hradecké farmaceutické fakultě má pravidelné každoroční semináře v rámci předmětu Lékárenská péče, kromě toho přednáší a vede semináře na různých VOŠ. Nikoho tedy nepřekvapí, že se ve vedení Komory zapojila do pracovních skupin pro celoživotní vzdělávání, zkvalitnění dispenzace a pro screening Alzheimerovy nemoci a diabetu.

To jsou všechno oblasti, které jsou mi velmi blízké. Vytvořila jsem již materiál týkající se kontrol SÚKLu v lékárnách a momentálně pracuji na webinářích, týkajících se komunikace a zlepšení dispenzace. Velmi mne potěšilo, když mě pan prezident navrhl jako člena akreditační komise pro obor specializačního vzdělávání praktické lékárenství a představenstvo mě schválilo. Je to pro mě nová výzva a na zapojení do komise se těším.

Za hlavní problém českého lékárenství považuje aktuálně snahy některých zájmových skupin o tzv. Rx online, čili zásilkový prodej receptových léků.

„Léky nejsou běžné zboží a lék by měl být pacientovi předán z rukou lékárníka s dispenzačním minimem. Navíc síť lékáren v naší republice je dostatečná a možnosti, jak v určitých konkrétních případech pacientovi lék doručit, by byla návštěvní služba lékárníka, o kterou Komora usiluje a kterou velmi podporuji.“

Jakou taktiku by zvolila při jednání s ministerstvem a dalšími státními orgány? Kam až by byla ochotna zajít v prosazování zájmů lékárníků? Nejen při jednání s ministerstvem, ale při jakémkoli jednání, by měl každý z nás jednat čestně a tak, aby se za své jednání nemusel stydět, myslí si doktorka Lánová. „Pan prezident i ostatní členové představenstva se chovají kultivovaně, věcně, jsou na jednání připraveni. Myslím si také, že ČLnK je ze strany ministerstva a dalších orgánů vnímána pozitivně. Určitě bych se před nikým neponižovala.“

Ivana Lánová pracuje v druhém největším řetězci Benu. Osobně ale prý lékárníky nedělí podle toho, kde pracují, nýbrž podle toho, jak pracují a jak se chovají ke svým pacientům. V Komoře nezastupuje zaměstnavatele, ale lékárníky bez ohledu na jejich provozovatele. „I studentům na fakultě vždy říkám, že není až tak důležité, pro koho budou pracovat, ale jak budou pracovat a zda se budou řídit etickými principy. Málokdo z nich si bude moci dovolit mít svou vlastní lékárnu a pravděpodobně budou vždy zaměstnanci.

Tolik proklamovanou lékárnickou jednotu nepřeceňuje. „Lékárníci by měli být jednotní v zásadních věcech a měli by takto i navenek vystupovat. To ovšem nepopírá názorovou pestrost. Vždy je lepší na danou věc slyšet více názorů z různých stran, mít více argumentů a vybrat ten nejlepší.“

Jak česká veřejnost vnímá své lékárníky? Podle Ivany Lánové i díky koronavirové krizi mnohem lépe. Lékárníci byli vidět, lékárny zůstaly pro své pacienty až na výjimky otevřené. „Do lékáren nám nosili roušky se slovy, ať se chráníme a ať vydržíme, že jsou rádi, že máme otevřeno. Nosili čokolády a různé občerstvení a litovali nás, že musíme celý den pracovat v respirátorech, rukavicích a za plexiskem a stále v lékárně dezinfikovat.“ A jak ještě zlepšit obraz lékárníků i bez pomoci koronavirové nebo jiné krize?

„Myslím, že každý z nás může pro zlepšení svého obrazu v očích laické veřejnosti udělat hodně – především chovat se jako lékárník a ne jako hokynář.

Stejně jako ostatní členové představenstva považuje práci Komory v době jarní krize za výjimečně náročnou, ale jinak naprosto skvělou. Pracovní skupina pro PR reagovala rychle na aktuální dění. Lékárnické Desatero bylo vidět i v ordinacích lékařů i v nemocnicích. Díky jednání prezidenta s patřičnými orgány dostali lékárníci zdarma ochranné pomůcky. „Představenstvo se sice nemohlo scházet, ale večerní skypová setkání to vynahradila a navíc byla i exkurzí do domácnosti členů představenstva a seznámením se s jejich domácími mazlíčky.

Atmosféra na jednáních představenstva je podle doktorky Lánové příjemná. Domnívá se, že se již nikdo nestydí říci svůj názor, „že jsme se my „nováčci“ otrkali a také je každému umožněno tento názor sdělit. To, jak jsem vnímána ostatními, je otázka na ně. Já osobně si všech členů představenstva a jejich názorů vážím a respektuji je.“

Nerozhodí ji ani závěrečná otázka, co si myslí o tištěné verzi Časopisu českých lékárníků a jaký článek nám co nejdřív napíše. „Možná bych mohla napsat o setkáních se zajímavými lidmi v rámci konzultační činnosti při screeningu Alzheimerovy nemoci. Jinak já jsem rozhodně pro tištěnou verzi ČČL. Jako časopis si představuji pravidelně vycházející tiskovinu, což by elektronická verze nesplňovala. Mám ráda tradice a jednou z nich je právě tištěný ČČL.

Zdeněk POKORNÝ


Labels
Pharmacy Clinical pharmacology Pharmaceutical assistant
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#