#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Evropská legislativa, která se (možná) promítne do práce v lékárnách


Published in: Čas. čes. lék., 95, 2023, č. 10, s. 4

„Je to dlouhé. Je to složité. Je to nudné. To se nedá ani číst.“ Čtyři stručné věty o legislativě, navíc ještě bruselské.  Řekl bych, že shrnují postoj drtivé  většiny normálních lékárníků, kteří ale potřebují, aby někdo tuto četbu absolvoval, to nejpodstatnější přeložil do lékárnické řeči a pokud možno zařídil, aby se v lékárně nic z toho neobjevilo.

PharmDr. Martin Kopecký, Ph.D., 
viceprezident ČLnK

Jenže tak jednoduché to není. Příkladem je FMD. Obrovský projekt, který se jako záchrana evropských lékáren a pacientů před záplavou padělaných léků objevil před rokem 2010. Nyní i ti, kteří ho zpočátku prosazovali a bránili, mluví o „monster system for nothing“. Ačkoliv se nám lidem z praxe mohou zdát takovéto projekty zbytečnými už od začátku, v EU mohou mít mnoho zastánců, kteří tyto projekty také prosadí. Proto je nutné vznikající evropskou legislativu sledovat. Co můžeme tedy v následujících letech očekávat?

Evropský prostor pro zdravotní data – European health data space (EHDS). Záměrem nařízení je ustanovit jednotný prostor pro bezpečnou a důvěryhodnou výměnu elektronických zdravotních dat v EU, umožnit pacientům přístup k jejich zdravotním údajům a získat nad nimi kontrolu, nastavit právní rámec a zavést infrastrukturu pro výměnu různých druhů elektronických zdravotních údajů. Rozlišuje se primární využití dat pro zpracování osobních údajů pacientů pro účely poskytování zdravotních služeb, a sekundární využití dat ve smyslu využití údajů pro výzkum, inovace, tvorbu politik, regulace, personalizovanou péči. Tolik definice. V lékárnách bude nutné posílit kybernetickou bezpečnost, dále přibude povinnost připojení se k dalším (dosud neznámým) systémům pro sběr dat (na úrovni ČR, ale možná někdy i na úrovni EU). Obecně lze říct, že půjde o zvýšení nákladů v oblasti IT (hardware i software).

Reforma farmaceutické legislativy. Velké množství legislativy, která si klade za cíl zvýšit konkurenceschopnost a soběstačnost EU v rámci výzkumu, výroby nebo dodávek léčivých přípravků. Definované cíle nás mohly naplnit optimismem, že se něco zlepší, nicméně první návrhy ukazují, že tak jednoduché to nebude a bohulibá přání se začínají ztrácet v definicích a nic neříkajících větách, které Ti starší z nás znají z 80. let minulého století. Příklad za všechny. Na jednu stranu chce EU přenést výrobu léků na území Evropy, aby v jiných odstavcích kladla překážky v podobě ekologických cílů, což v případě chemické výroby léků není finančně udržitelné. Ačkoliv se legislativa primárně týká výrobců, najdeme v ní několik věcí, které se dotknou i praxe v lékárnách.

  1. Při monitoringu (ne)dostupnosti léků se předpokládá hlášení státním úřadům o skladové dostupnosti u výrobců, distributorů i lékáren. V ČR jsme napřed a povinnost hlášení se objevuje v nyní projednávané novele zákona o léčivech.
  2. Další nenápadnou, ale o to zásadnější změnou může být definice působnosti nařízení, z níž jsou dosud vyjmuty individuálně připravované léčivé přípravky, neboť nejsou vyráběny průmyslově. Reálně hrozí, že IPLP by ve veřejných lékárnách bylo možné připravovat POUZE na základě předepsaného receptu. Zatímco v nemocničních lékárnách by se IPLP mohla připravovat i bez receptu. V době výpadků léků se jedná o zjevný nesmysl. Proto PGEU lobbuje proti této změně. Pokud by i přes to změna definic nastala, chceme, aby si členské státy mohly určovat pravidla pro IPLP samy.
  3.  Elektronický příbalový leták (dále „EPL“). Diskutují se 2 přístupy k EPL. „Členské státy se mohou rozhodnout, že příbalová informace bude zpřístupněna v papírové nebo elektronické podobě, případně obojí. Pokud je příbalová informace zpřístupněna pouze elektronicky, mělo by být pacientovi na požádání a bezplatně zaručeno právo na tištěnou papírovou kopii.“ Nebo. „Členské státy zajistí, aby příbalová informace byla k dispozici v papírové podobě a elektronicky.“ Pro nás by byla vhodnější druhá varianta, která se v ČR již také používá. V případě, že bude na evropské úrovni prosazena první varianta, mohlo by to znamenat, že lékárny budou na vyžádání tisknout příbalové letáky.

Evropská legislativa je sice vzdálená, ale vzhledem k povinnosti členských států převzít její znění do vnitrostátní legislativy, je nutné ji sledovat a ovlivňovat její vznik už od počátku. Témat a materiálů, které se v rámci PGEU projednávají, je obrovské množství a výše uvedené odstavce jsou pouze malou ochutnávkou. Z PGEU získáváme i další materiály porov­návající lékárenské systémy v členských zemích – pravidla pro vznik lékáren, vzdělávání lékárníků, očkování a další služby poskytované lékárnami, ekonomické otázky spojené s veřejnými lékárnami a mnoho dalších.

Rád bych využil tohoto úvodníku k oslovení kolegyň nebo kolegů, kteří by měli zájem o zapojení se do práce v Komoře směrem k PGEU. Mohli bychom vytvořit skupinu, která by zpracovávala nové a doplňovala již vytvořené materiály, které využíváme v rámci různých jednání. Pokud máte zájem, ozvěte se.


Labels
Pharmacy Clinical pharmacology Pharmaceutical assistant

Article was published in

Journal of Czech Pharmacists

Issue 10

2023 Issue 10
Popular this week
Most read in this issue
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#